CITARASA RINDUAN

Monday, January 10, 2011

Ketagih...............................

Dah seminggu umai kesekolah

Kat sekolah, belum lagi dia buat hal…walau umurnya dah 3 tahun 4 bulan..belum pernah lagi menangis nak balik ke rumah.

Malahan cikgu puji sikapnya..pandai uruskan diri, pengunaan pekakas makan/minum boleh uruskan sendiri, pengunaan bilik air, umai dah boleh bersihkan diri…

Aku senyum memanjang bila teachernya berkongsi cerita tentang anakku itu..

****************************************

Syukur…..banggalah kan, sekurangnya….aku yang sentiasa sibuk menguruskan citarasa rinduan tak bekejar kesana sini hanya kerana hal kecil…

Tapi,

Ada sesuatu yang mereka tak sedar…

Hal ini hanya berlaku apabila umai sampai kerumah, selepas jam 12 tengahari..umai mesti berkelakuan pelik….

Merengek….mengada-ada…aku dah malas nak layan pemintaan dia yang satu..

Kalau dia nak air, ku rela hulurkan………..kalau dia lapar..ku sedia masakkan…

Namun…………

Susu anmumnya……………..membuatkan tahap ketagihannya melebihi segalanya…..pernah satu hari dia menangis gara-gara ku tahan nafsunya meminta minum susu……………..


PS: bukan tak nak bagi, masalahnya, dia hanya nak minum dalam botol susu, kalau ku masukkan dalam cawan, bertambah kuat tangisannya……………adeh…tolong kawan-kawan..macam mana cara nak ubah sikap anakku itu ??? pening……….

10 ulasan:

Siti Safiyyah said...

err..takde anak lg so takde pengalaman sgt la..hehe, adik saya pun gitu gak..tp dia sindrom down..umo 8thn tp still minum gune botol..letih nk ajar dia minum gune cawan..sabar jelah..hehe

Mas said...

ayu, umai tu ketagih hisap botol tu...cuba ayu belikan umai cawan plastik yg bercorak kartun,suruh umai pilih dia nak yg mana....mungkin boleh tarik perhatian umai dari minum botol ke cawan...
mas dah cuba sebab anak2 mas dulu pun macam ni gak...berjaya tau ayu...

azieazah said...

Sebenarnya tidak perlu diubah pun selagi dia hanya mahu minum dgn botol di rumah tidak di sekolah.

Minum susu sangat baik sebab dia tengah membesar. Perlahan2 beli cawan yang ada mulut seperti botol, warna menarik supaya dia dapat mengubah minum guna cawan. Jangan paksa anak...

sahromnasrudin said...

anmum..untuk tulang dan pertumbuhan gigi yang kuat..(betul ke iklan nie heheeh)

norhidana said...

alamak camne ek... kot dia tgk ramai kwn2 dia yg minum ngn botol susu tak kak itu dia nk ikut... hehehe

akak ckp lah kalu minum ngn botol susu kang ggi cpt rongak hehehe...

CT said...

It just share penaglaman akk dulu la...anak2 minum susu dalam botol sampai 5-6 tahun...hehehe

Ayu dah nampak anak dara akak kan? Aja minum susu sampai 5 tahun. Bagi je tapi dia x bwk kesekolahlah...balik sekolah je mcm org ketagih...hahaha

Bagi je...esok lama2 dia jemu...bagus utk tumbesaran..

azian said...

kak ayu...
sy pun tgh nak kawal muaz hisap botol ni...tapi susah laaa...akak doakan dia selamat di operate ye hr rabu ni...huhuhu

✿ y.a.n.i.e budak G.E.B.U ✿ said...

anak buah yanie umur 5 tahun pun dok minum susu dalam botol susu lagi..bila suh minum dlm cawan...dia tak nak...pening nak wat ketagihan dia tu


ehehhehe

✿(^^,)✿

eelobor said...

lum ada penglaman lagi, elok gak ko kongsi nanti bila dah jumpa jwpn ek

azzey said...

CITARASA RINDUAN; Sapukan apa2 yg agak masam ke sedikit pedas ke kat puting botol susu tu....so bila dia rasa masam ke pedas ke...may be dia sedikit demi sedikit x nak dah guna botol susu.....