CITARASA RINDUAN

Friday, January 21, 2011

Rancangan ke 2, berjaya........

1 jam setengah aku memasak hari ni, lauk agak senang…

Ayam panggang bersalut lada hitam untuk en zalie, untuk aku dan umai pulak, sayur sawi bening, sambal tomato dan ikan kembong masin…

Manakala untuk MIL dan FIL menu makanan tengahari adalah gulai daging lembu dan kentang goreng so hoon..

Semuanya dapat disegerakan dengan bantuan my MIL….sebenarnya, bumbu asas aku dah siap sediakan semalam…tu yang senang kerjaku…

Jom, layan resepi ayam panggang bersalut lada hitam, menu diet untuk en zalie..

Bahan-bahannya

Ayam - 1 ekor, ayu pilih ayam muda, buang kulit ayam, basuh dan bersihkan (potong 4, sebab dulu pernah masak seekor ayam..agak lambat hasilnya...)

Madu asli - 3 sudu makan

Garam - sedikit sahaja

Ajinamoto – sedikit sahaja

Bahan-bahan yang perlu di blander

Lada hitam - ayu beli yang RM 0.50

Serai - 3 batang

Jintan kasar – ayu beli yang RM0.50

Bawang putih -4 biji

Ketumbar - RM 0.50

Halia - seulas besar ibu jari

Buah keras - 4 biji

Cara-cara menyediakan

1. Perap ayam yang disalut oleh bahan-bahan yang diblander selama 1 hari 1 malam

2. Masukkan madu dan sedikit garam..elok perap lama sedikit agar bumbu sebati dengan ayam, masukkan dalam peti ais, jangan bahagian sejuk beku ya…

3. Untuk membakar, keluarkan ayam yang sudah diperap..bumbu biarkan..tapi toskan air yang ada pada ayam..

4. Bakar oven pada suhu 200c, selama 1 jam..balik-balikkan ayam 10 minit sebelum masa tamat..atau tukar sahaja selector yang ada, samada bakar atas, bawah atau atas bawah..

5. Siap dihidang, lebih sedap ditambah dengan lada sula, hias dengan limau nipis, daun salad tamoto…kerana makanan yang mengandungi limau memudahkan daging ayam bertukar kepada tenaga bukan menyerap kepada tubuh badan kita hingga menghasilkan lemak.

6. Selamat mencuba

PS: dah usya dan dah call spa….nampaknya aku nak dulukan my MIL facial mukannya…maklumlah…MIL mengadu mukanya agak gatal-gatal..so, resdung….30 minit masa untuk my MIL dibersihkan…….aku??? minta-minta ada masa untuk kulit mukaku dimanjakan

20 ulasan:

sahromnasrudin said...

nak tanya, camna awak buat rawatan resdung..guna apa??

Citarasa Rinduan said...

en sahrom

guna corong, yang dibakar hujungnya...kemudian di oles asapntya pada sekitar wajah kulit...akan mengeluarkan hama berwarna putih...(itu yang dipanggil ulat)
itu yang saya pernah lakukan...

tapi, petang nie, spa disitu buat macamana saya belum tahu lagi...

alinac lover said...

waa g spa yer

klo tgl dekat..bole je yong wt facial hehe

Citarasa Rinduan said...

yong..free yer dik..heheheheh..

My Little Diary said...

salam,

hurmmmm sedapnya... :D

Citarasa Rinduan said...

MLD--
salam..
saya tolong makankan yer....terima kasih

maszmadi said...

eee bestnyer dapat masak sendiri n makan2 wif family kan, bila la daku ni nak masak sendiri.. huhu

hysman said...

salam kak...
amboii..sengaja la tu buat kite terliur....
papepun mmg terbaek kak ayam panggang nih..hehe..

lg 1, thanx kak resipi ayam panggang tu..saye siap save dlm notepad..
tp klu buat kat daging boleh jd tak?
saje tnya..hehe..

resipi bbq takde kak?pesal aritu tyme raya korban daging byk sgt lbh igt nk buat bbq tp tak taw cmne nk buat...

Citarasa Rinduan said...

maszmadi--
hari jumaat ayu mmg free dirumah,..maklumlah off di citarasa rinduan...tapi..hari2 mmg memasak lauk pauk di kedai..
heheheh..jom kita memasak..


hsyman--
salam adikku....
ala siannya kamu..mai sini..kak tapaukan utk kamu

okey...thanks ambil resepi tu yer.., daging??
lagi enak kalau dipanggang dalam oven..
nak lazat kamu bubuh buah limau sunquik...(ambil kulit ya..)

bbq...insyallah..kak akan tunaikan..insyallah...

munna said...

lama dah tak sental muka ni kat spa... sibuk memanjang aje

Ummi said...

salam Ayu...amboiii sedapnya hidangan utk cik abang dia...mst makan menambah2 yea...hehe, Ayu tahniah apa kat akak tuh...kurang nak paham...hahahaha

Mas said...

sedapnya ayam panggang tu....terliur mas..suami mas pun suka ayam panggang sebab dia pun jaga badan..he..he..

azieazah said...

Wahh menu yang sihat lagi berkhasiat. (cuma bab Aji.. tu seeloknya dihentikan. Kak Azie dah bertahun tak pernah beli Aji tu, dan segala yang sewaktu dengannya..)

Hmmmm best tu kalu dapat manjakan diri di spa dan buat facial. Badan pun nak kena jaga juga. Takkan asyik kerja jer. Duit boleh cari dgn mudah bila badan sihat.

AZLINA said...

Salam Ayu, adushhh tu dia ayam panggang lada hitam, dpt bayangkan memang sedap ayam panggang style Ayu buat ni...mlm ni kalau rajin nk try la buat sbb kat rmh akak mmg ramai peminat ayam ni..:)

Nieza said...

Salam ayu, sedapnya menu kat sini..terliur nengok ayam tu..:)

AMMAR YASIR said...

sedapnya ayam panggang tu..nak..huhuhu

azzey said...

Terliur plak tgk Menu ni.....

Citarasa Rinduan said...

munna--
syok sangat hari nie, apa yang dirancangkan tertunai..
rasa muka nie ringan jer....


kak ummi--
salam kak...sukanya kak singgah sini...hehehehehh..my sifu nie
kak...tang tahniah tu sbb kak suka masak makanan yang mmg ayu tak reti..mcm resepi tenghari tadi, jepun stail..i like...(ayu nak ganti ngan ikanlah)


Mas--
mas,,,jom kita tukar pinggan..ayu ambil ayam masak merah mu yer


kak AA--
hahhaha..aji??, ayu tak leh tak bubuhlah....
jom kak...esok dan ahadkan cuti..pi lah beri bonus kat wajah dan badan sesekali....


azlina--
salam azlina...
buat yer..nanti tayang..lain tangan lain rasa..mana tau...azlina tambah limau sunkish..lagi sedap tau

nieza--
salam nieza..lama tak singgah ke rumah kamu...
terima kasih yer..jangan puji sangat..wak pun lagi terro masak dari ayu....


ammar yasir--
mai sini..ada sepotong lagi...kak tak boleh habiskan..maklumlah diet....


azzey--
jom makan sambil berseminar

eelobor said...

hehehe.....geramnya aku tengok hidangan en.zalie tuh. boleh kongsi sket tak bang? hihiihihi

Citarasa Rinduan said...

eelobor--
ko ambil pinggan jerlah..pagi tadi aku dah hantar ke kedai
pekerja aku dah abiskan