CITARASA RINDUAN

Friday, January 28, 2011

Pisang goreng panas-panas pun sedap....esok jadual padat~cuti berblog~

Wah….hujan lebat dah 4 hari nie…nak dikatakan sepanjang perjalanan aku ke johor pergi balik..hujan putih sampai aku kena bawa keter agak perlahan-lahan gitu..

Keselamatan kena diutamakan, maklumlah..luor jer keter aku nampak ganas…kat dalam pemandunya agak lemah lembut gitu…so….tamo lah nampak takut-takut…kena kuat semangat…aku kan puan isteri en zalie..so..kena sentiasa peka dengan keselamatannya….

Petang nie, aku teringin nak makan pisang goreng, kebetulan pak saudara en zalie ada bagi pisang, sedekah dari kedainya…so, jom kita lihat resepi tepung rangup dari ku untuk korang…(apa lah aku nie, resepi yang senang gini pun nak kongsi…tapi ingat, resepi nie tanpa tepung segera ya…)


Bahan-bahannya

Pisang mentah yang tak berapa masak, tak kisah jenis pisang apa ya. Kalau aku suka pisang nangka…ada rasa masam manis gitu…..siang, potong ikut suka
Minyak masak

Adunan tepungnya

Tepung gandum 100 gram
Tepung beras 50 gram
Telur ayam – 1 biji
Garam – sedikit sahaja
Inci kuning/serbuk lunyit – sedikit sahaja
Minyak masak (sila panaskan dahulu)
Air paip

Cara menyediakan tepung pisang rangup

  1. masukkan tepung gandum, tepung beras, garam, telur, inci kuning dan air, kacau dengan sedikit air demi sedikit.
  2. jangan terlalu cair atau pekat, masukkan minyak masak yang telah dipanaskan,(disinilah sebab utama tepung pisang anda akan sentiasa rangup…)
  3. celupkan pisang mentah satu persatu dalam adunan tepung pisang, pastikan minyak masak betul-betul panas, insyallah..hasilnya tepung pisang anda sentiasa rangup

PS: nak tambah ummmmm…..colek pisang goreng anda dengan sambal kicap (resepi tak payah lah yer…heheheh), buat teh O panas-panas pun sedap….

Opss… kredit to blogger eelobor…traffic sentiasa top ten dari blog beliau…terima kasih daun keladi…….esok-esok panaskan lagi  blog citarasa rinduan yer…hehehehe

Esok, jadualku sangat padat…
  1. pagi ke citarasa rinduan
  2. jam 1 tengahari marhaban di jiran sekampung
  3. jam 6 petang balik kampong, attend majlis perkahwinan adik angkatku suryani Ayes dan pasangannya….semoga majlis beliau berjalan dengan lancar., berkat usaha adik beradik dan family arwah ayah ayes…insyallah…pasti majlis dalam suasana yang happy sekali…amin
  4. so………….2 hari aku bakal bercuti dari blogging….terima kasih kepada semua pengunjung setia blog citarasa rinduan……kerana menyokong blog citarasa rinduan…..

12 ulasan:

Nieza said...

wah ni yang sedap ni..lama dh tak mkn pisang goreng ni....haha nk kena pi cari pisang dulula...:)

Lelord said...

x penah lak bancuh ngan telur hehhehee

hysman said...

marhaban ape kak tghari2 tu?
wahhh..
padat betul yer..
takpe asalkn CR bjln sperti biasa...
hehe...

kak goreng pisang ke pisang goreng?
hehe...adekah bnda yg same?
:p

azzey said...

x pe Ayu, kami setia menanti...:)

hazlin said...

amboi sibuknye ayu...

selamat semuanya..

Mas said...

sedapnya tengok goreng pisang tu...nampak rangup jer...boleh try resepi ayu ni...

nur said...

wah.. boeh cube resepi ni CR.. errk.. tanak bagi resepi kicap pencecah tu ke?

*pasti cekap kan congak aje

Miss Mirror a.k.a Sam said...

Eh Ayu...resepi ni walaupun simple.. tetapi jgn Ayu tak tau, kawan MM sampai bayar RM1000 tau utk dptkan resepi pisang ranggup ni dr kwn dia sbb nk berniaga pisang(tapi tak pasti la resepi dia sama ke tak dgn Ayu punya ni). Punya la berharganya resepi ini kan... mari kita simpan baik2.

Thanks Ayu ya.

Dearie Pearls said...

alamak...
terliur lak membacanya...

esok nk beli goreng pisang ar. harap2 rangup..

Heidi Shafiq said...

tgk pic pisg grg terus mengidam.. sadis.. nak beli la sok..

Syafiq Rosli said...

lapar plak rasanye..hehe

CT NoArIzAh ArIs said...

Tetiba lak teringin nk mkn psg grg panas ni...mana nk cari time2 ofis hour ni...jwbnya tunggu kul 5 kang lah!!