CITARASA RINDUAN

Friday, April 23, 2010

KERABU DAUN SELOM,HATIKU KAU SELAM


Salam jumaat.......ari nie, rasanya cuaca amat cerah dan panas, senang para ibu yang tak bekerja menguruskan baju2 yang dah berapa ari tak kering2...bila ati senang, jiwa tak kacau..dapatlah memasak dengan senang hati sambil menyanyi, cewah....(org dulu2 kata kalau perempuan yang suka menyanyi mesti mudah dapat suami tua, tru yang time muda belia aku takut nak menyanyi...alhamdullilah, dapat yang tua 2 tahun dari aku....amin), tapi betul gak kan...macam siti tu...agak2 masa didapur dia suka menyanyi sampai jodoh pun dapat yang tua..tapi tak apa tua2 pun,,,,kaya...DATO..heheheh.

Adoi....panjangnya mukadimah...tambah dosa jumaat aku, gossip pulak tu...jgn mare kak siti...i luv u...

Ari nie, aku nak kongsi resepi yang mudah dan ringkas...kerabu atau urap (panggilan org jawa).. sebenarnya resepi nie sama jer. cuma gelaran berbeza..., menu nie, aku gunakan bahan utama daun selom. selalu masak guna daun ubi, p.paku, daun ulam raja dan meranti.. Oleh kerana, aku kelebihan stok ulam selom..aku gunakan sebagai bahan utama, kalau korang tak suka,..guna apa2 daun pun tak apa..jangan daun pisang sudah....hhehehhe

jom kita tengok bahan2 yang digunakan, Apasal aku bagi nama kerabu nie pelik yer...alahai...layan

  1. Daun selom (jangan rebus, korang basuh dan potong lebar 2 cm)
  2. Kacang botol 300 gram
  3. kacang panjang 200 gram
  4. daun cengkur 50 gram
  5. tauger (kalau tak gemar tauger korang jangan bubuh yer)
  6. kelapa parut 2 biji
  7. garam 2 sudu teh
  8. ajinamoto 2 sudu teh
  9. gula suku sudu teh

untuk rencahnya/bahan nie korang blander jer

  1. Bawang merah 2 biji
  2. bawang putih 4 biji, (aku suka bau bawang putih, selain ada banyak khasiatnya)
  3. Udang kering 50 gram
  4. Kunyit basah 1 ulas
  5. lada kering (jangan banyak2 karang merah sangat selain pedas)
  6. cili padi (nie pun jangan banyak2, pada yang suka pedas,,,terpulang yer)

CARA MEMASAK
  1. korang sangan dahulu kelapa parut sehingga kering,jangan kasi hangus yer, dah kering keluarkan kedalam mangkuk
  2. Bahan yang sudah diblander terus dimasak ke dalam kuali, nie pun sampai kering, masukkan garam,aji dan gula supaya bahan2 sebati
  3. Bila bahan bumbunya sudah kering dan baunya ala2 menaikkan aroma kelaparan, baru masukkan kelapa parut yang sudah disanggan. Matikan api...
  4. Masukkan kacang botol,kacang panjang (kalau tak suka mentah, korang boleh masukkan sebelum api dimatikan)
  5. Masukkan daun selom, daun cengkur, tauger...., gaul sehingga semuanya sebati..sama rata, dan rata...dan rata...(janji semuanya bergaul menjadi satu)
  6. Siap dihidang untuk 8 orang makan...selamat mencuba

2 ulasan:

Hazz said...

ayu apsal jd kepala parut...sakit perut Hazra gelak tau...terliur tgk..nak wat gak la esok ni...

Siti Ruhayu Ab Rahman said...

hazra....
terima kasih atas pembetulan, maklumlah laju jer menulis,.selalu kena kat ayu..pulak tu jenis yg tak suka mengedit...
terima aksih sekali lagi yer