CITARASA RINDUAN

Thursday, April 15, 2010

MUHASABAH

JIKA TERJAGA DARI TIDUR

Salam, Selamat pagi, korang pernah mengalami situasi dimana sedang enak korang tidur diatas tilam yang empuk....cahaya yang kelam2,. tetapi secara tiba2 korang terjaga, waktu tu korang terpikir yang masih awal lagi untuk pagi atau solat subuh, sambil mengambil hp korang untuk mengamati jam berapa sekarang? 3.00 Pagi, apa tindakan korang bila situasi nie berlaku, aku bagi pilihan kat korang yer:-

situasi 1.

korang tarik semula selimut, sambil memikirkan minta disambung semula mimpi2 yang tergantung, sambil tu hati mengomel.....~apasal aku bangun awal sangat?~sure terbit rasa kesal sebab bangun awal...............nauzubbilah.

situasi 2.

~oh, baru jam 3,00 pagi, waktu mcm nie, doa mesti dimakbul kan oleh NYA, sambil menadah tangan berdoa,,,YA Allah, ampunkan lah dosa ibubapaku dan keluargaku.semoga rezekiku ko berkati, jadikan aku hamba yang mempunyai semangat tinngi untuk kebahagian dunia dan akhirat~ , lepas tu korang sambung semula tidor.......

situasi 3.

Sebaik dh menyedari dah jam 3.00 pagi, segera. bangun utk solat tahajjud... dengan melakukan ibadat tanpa kekesalan, dengan hati yang khusuk, kerana kita tahu saat terjaga pada jam 3.00 pagi adalah 1 rahmat kurniaan dari Illahi

(TANYA IMAN KORANG DAN PILIHLAH SITUASI KITA YANG MANA?)

Mulakanlah dari saat terjaga, korang berdoa, minta dibangkitkan pada setiap malam-malam berikutnya, sapa tahu saat Allah takdirkan kita TERJAGA, sebenarnya Allah menunggu untuk memakburkan sebarang permintaan kita.

4 ulasan:

azila said...

salam..bagus tu k.ayu..tulah bl lama tinggal amalan gini, nak start balik rasa berat terlampau2 kan..heheh

Kniedaz said...

eh eh..saya selalu terjaga kul 3 pagi tp selalu wat yg nombor satu..betul kata awak..mungkin Allah gerakkan kita waktu sebegitu supaya kita diberi peluang berdoa & mendekati diriNya...insya Allah mlm ni kalau terjaga saya nak praktikkan info ni

Siti Ruhayu Ab Rahman said...

azila.........
rindunya kat awk..lama awk bercuti di blog,,,,,,
semoga yang elok2 ayu doakan utk awk

Siti Ruhayu Ab Rahman said...

kniedaz

alhamdullilah, kita sama2 memperbetulkan antara kita...amin