CITARASA RINDUAN

Wednesday, April 21, 2010

KERABU MANGGA


Salam rabu buat kawan2 semua...ari nie, aku ada sikit keletihan, mungkin aku kurang rehat dengan pelbagai aktiviti agaknya...sampai online pun sempat waktu malam...tapi, nak gak berblog...nak buat macamana kalau dah terbiasa maka, semuanya nak buat juga....

Kali nie, aku nak kongsi menu kat korang, menu yang paling senang. tak payah nak merebus ker, mengoreng ker...yang paling utama menu nie, semuanya dicampak2..amat sesuai bagi pengemar yang sukakan makanan yang fress atau sesuai dimakan oleh golongan yang sedang berdiet..

Kerabu mangga, adalah resepi yang paling simple...buat korang yang gemar makanan nie, jom..kita tengok bahan2 nyer...



BAHAN-BAHANNYA

2 biji Mangga muda, sekarang nie tengah musim mangga, so...senang jer..petik kat halaman umah
2 biji bunga kantan, pun amik dibelakang umah
1 biji bawang merah
Segenggam cili padi
6 batang kacang panjang
tauger
kelapa parut, (saggan sampai kekuningan)
udang kering
garam
gula

CARA2 NAK BUAT

  1. Racik mangga, bunga kantan, bawang, kacang panjang ikut kesukaan korang, eloknya racik jangan sampai tak der rupa..bagi elok sikit...lawa2, nanti tak lah hodoh rupa kerabu mangga korang tu
  2. Masukkan kedalam satu mangkuk, potong cili padi ikut selera korang, mana yang gemar pedas, lebihkan cili...mana yang tak gemar tu....faham2 jer yer
  3. Baru masukkan kelapa parut, tauger, garam, gula dan udang kering..gaul kesemua bahan2 tersebut sehingga semuanya bersatu, selesai............ dah boleh dihidangkan...SELAMAT MENJAMU SELERA

Hidangan nie, elok diratah atau dimakan dengan nasi...kalau aku, aku ratah jer...lagipun mood aku ari nie, tak berapa bagus...selera pun hilang....nie pun aku pikir nak rehat jer...nak tidor awal...Korang doakan aku kembali sihat yer.... Wasalam

4 ulasan:

Mat Gebu said...

Setuju..setuju..silap2 boleh lupa diri makan nihhh...hahaha

Siti Ruhayu Ab Rahman said...

abg mat....ayu pun suka, bila makan rasanya masam manis...
agak2 mcamana rupa kita bila ratah kan?

husnazainal said...

sedap gile...fevret2...

leh makan sampai skit perut nih..

Siti Ruhayu Ab Rahman said...

husnazainal..

hahahah, jangan amik banyak2 aje, keluar masuk toilet..hehehhe