CITARASA RINDUAN

Thursday, April 29, 2010

PANDUAN XPDC

Selesai juga aku berbelajer barang-barang masakan untuk pogram XPDC Selai-Taman Negara, nak ikutkan masih ada lagi yang belum aku beli seperti bahan mentah untuk BBQ dan sayuran. Perancangan En zalie, petang esok kami akan beli bahan-bahan tersebut. Pening juga bila banyak bebanan yang aku kena amanahkan, untuk melegakan masalah itu, aku nak luahkan kat korang.

Nie ada panduan untuk korang yang ada rancangan nak menuju ke kawasan lasak (nie aku khususkan kawasan hutan yang ada perkampungan orang asli), antaranya:-

  • Lebihkan bawa bahan-bahan kering untuk keperluan korang tak kiralah biskut ker, oat ker, roti ker atau bahan-bahan yang mudah dimakan dan dimasak, kalau maggie aku tak cadangkan sebab tak elok untuk kesihatan, bagus korang simpan biskut IKO, lebih mengenyangkan.
  • Bawa air mineral atau air suling yang ada kat umah korang, so jimat sikit. Jua, air isotonik kalau aku lebih sesuai dengan 100 plus, time nie peluh mesti banyak keluar, untuk gantian bahan galian yang banyak keluar, paling elok air isotonik tersebut.
  • Selain ubat-ubat untuk keselamatan korang, lampu wajib ada untuk awasan dan suasana malam,
  • Ubat penghalau nyamuk merupakan alat yang paling penting, ada jenis krim, tampal dan spray. Memandangkan aku bawa Umai, aku rasa jenis tampalan lebih selamat untuk kanak-kanak.

4 ulasan:

azila said...

ayu satu lg jgn lupa..bwk baby wipes.heheh, utk bersihkan badan in case air bersih dah abes

Siti Ruhayu Ab Rahman said...

salam azila....

terima kasih mengingatkan...

agak2 ada lagi yang ayu tertinggal tak?... kurang 1 ari lagi nak xpdc nie..pening gak nie

ChiLaBaey's said...

Nak ikut boleh... Hehehe.. Sajer jer... Bagus persiapa yang telah dilakukan... :)

Siti Ruhayu Ab Rahman said...

hai abang chilabaey`s..

jom join peserta xpdc...

tu ler..tapi sakit sikit kepala bila banyak nak kena uruskan, kalau ada kedai runcit senang ler badan..