CITARASA RINDUAN

Wednesday, April 14, 2010

LAYAN KOMIK


Salam. malam nie, aku sengaja buat entry tentang komik kat korang, aku bukan nak promote yer.......tapi nak citer kan kenangan aku masa dulu2......Rasanya zaman 90an aku dah kenal dengan majalah komik nie..dari GILA2 ke majalah UJANG..., aku kongsi kat korang maklumat yang aku perolehi dari pencarian aku di internet:- (macam biasa aku suka copy dan paste)


Majalah Ujang lahir setelah pelukis Ibrahim Anon yang lebih dikenali dengan nama penanya Ujang menerbitkan sendiri pada tahun 1993 di bawah syarikat Kharisma Publications, Kuala Lumpur. Majalah Ujang pada awal penerbitannya yang pertama kelihatan sebuah himpunan buku lakaran pelukisnya, dengan lakaran konsep majalah itu untuk isu seterusnya.

Melalui majalah ini, beberapa orang pelukis kartun berjaya dikadetkan oleh Ujang dan tampillah beberapa orang kartunis yang menggunakan nama sayur dan buah-buahan seperti petai,kobisbunga,padi,ciku,lengkuas dll. Itu uniknya kartunis-kartunis yang berada di bawah bumbung Karisma Publications pada waktu itu.

Dengan tagline, Lawak Antarabangsa majalah UJANG berjaya menjadi sebuah majalah humor yang diminati ramai dan watak-watak seperti Mat Despatch, Tok Moh, Pakcik Kordi Dan Lembu Beliau, Katok O katok dan lain-lain lagi.Kini, UJANG berada di bawah MOY setelah kartunis UJANG di tipu oleh Mohd Osman Yusof(MOY) dengan mendaftarkan nama UJANG sebagai hak miliknya.Kini majalah UJANG diterajui pula oleh Lengkuas dan kartunis-kartunis seperti Nik, Bacang, Bawang, Manggis, Lepat, Ciku, Lalang, Papan, Buloh, Sukun, Bijan dan Qayyum.



Betapa seronoknya bila aku dapat beli majalah ujang......sampai pinjam dari kawan2..kalau aku beli sendiri dari wang saku,,,abis lah........kena libas dengan rotan........TAPI itu semuanya kenangan,,,,,,,,,,,,

Lepas solat maghrib aku perasan pekerja aku dok sedap baca majalah.aku apa lagi, rapat ke arahnya........dia sedang elok tersengih2......ler, layan komik rupanya..... tajuk majalah tu G3 pelik jer. tak pernah dengor........ akhirnya. aku meminjam komik nie, hasil pemerhatian dari bacaan aku, penulis dan pelukis adalah orang yang sama macam kartunis UBI,PADI, BENDIR,GAYOUR DAN LAIN2....korang pi blog pelukis komik UBI, so klik sini

PS: DARI LAYAN CITER YANG MENGARUT2...BAIK AKU LAYAN KOMIK..TENANG SIKIT..SENAMAN MULUT PUN LEH BUAT..MACAM2 STAIL...

2 ulasan:

Booty Martinez said...

betul...tapi aku asik layan gosip jerk...aku ingat nk jd mcm ko layan komik.hehehe

htt://sekilass.com

Siti Ruhayu Ab Rahman said...

salam ziarah..

kalau bergosip tu, selang seli dengan komik ker, novel ker...(alah2 rojak gitu........kan enak dimakan bergitu saja.......)

hehehehe