CITARASA RINDUAN

Tuesday, April 13, 2010

KHASIAT DAUN PUDINA

Malam nie, aku nak kongsi ngan korang tentang khasiat daun pudina....nak cari daun pudina nie senang jer, kat kedai atau pasar ada jual...kalau tukang masak depa cari daun pudina nie untuk memasak...macam nasi beriani, untuk dalca ker..maklumlah daun nie, mamak2 paling suka...

kali nie. aku tak syer kat korang tentang masakan..tapi tentang kebaikan pudina bagi mengatasi masalah GASTRIK.., maklumlah zaman sekarang nie penyakit gastrik dah makin polular, mana taknya kadangkala kita nie makan tak ikut waktu....main hentam jer...bila sarapan dalam jam 7 pagi, di hentamnya jam 11pagi..mana lah penyakit gastrik tak menghidap...(bebel pula aku malam nie, bukan apa.....aku nie ada adik yang menghidap penyakit nie, puas aku bebel suruh makan ikut waktu.....eik..tak nak dengar kata,...sekarang dah sakit, aku gak yang susah ati)

Selalunya penghidap penyakit gastrik nie, tak ada ubat yang boleh menyembuhkannya, hanya ubat penahan sahaja,,,contoh macam ubat cair (ala2 susu), bila ubat dah abis kuasanya...datang balik sakit nie...bagi aku kalau tak elok gak, korang cuba lah cara nie...

Ambil daun pudina, basuh....selepas tu korang buat air teh O kosong (tanpa gula), rendam 2,3 helai daun pudina ke teh tersebut....tutup mulut cawan tu.,sampai 5-10minit...korang leh minum air tu...

Cuba amalkan setiap pagi dan petang, jangan korang bimbang kalau ada yang kata teh tak sesuai diminum oleh penghidap gastrik...sebab daun pudina nie lah yang membawa peranan penting, korang amalkan selalu yer...aku doakan korang yang menghidapi penyakit nie akan beransur sembuh,,,sebab kalau lama penyakit nie korang hidapi..maka agak lama gak nak sembuh..yang penting iktiar, lepas korang dah baik..dah leh makan semua yang korang suka...cuma jangan lah makan terlalu banyak pedas, minyak dan masam...

SELAMAT MENCUBA

3 ulasan:

Ismaliana Bt Sulaiman said...

tq for the info...:) akak x penah kene gastrik....(harap2 jgn la t'kene yek...) tp mak su akak mmg kerap kali kene...xper nnti akak blh smpikan info ni pd dia....

Siti Ruhayu Ab Rahman said...

salam..

selamat malam kak lia.......
yang ayu geram sangat kat adik tu...tak mau dgr kata. bila dh baik...bt2 dulu tak pernah sakit..sekarng nie dh makan semuanya..nasib tak ulang balik penyakit nie...wawawawa

harap2 dia pandai jaga jadual waktu makan...

iddinm said...

kalau gastrik tu makan kena ikut jadual lah..kalau tidak..bila2 masa dia datang