CITARASA RINDUAN

Monday, May 10, 2010

SAPA KATA MAGGI TAK BERKHASIAT?

sapa kata maggi tak berkhasiat?....
aku lah kata...................kikikiki...memang tak tipu..dari dulu aku elakkan makan maggie..maklumlah risau kalau aku jadi salah seorang yang kurang cerdik...dulu2 asal mak kata jangan...maka aku akan turutkan...sampai sekarang aku tak makan maggie..takut tak pandai...kikikikik

saje nak syer ngan korang apa yang aku perolehi dari blogger yang sambut birthdaynya hari ini..iaitu PUAN NORZAILINA NORDIN, aku dah buat 1 entry tentang hari lahirnya mai

so...dengan rasa rendah diri...aku minta izin nak copy dan paste maklumat dari puan lin...hasinya:-

Mungkin ramai sudah tahu bahawa mi segera mengandungi lapisan wax (sejenis lilin) yang akan mengambil masa 4-5 hari sebelum dapat dikeluarkan daripada sistem badan. Cara terbaik untuk mengelak daripada akibat burukwax terhadap tubuh kita adalah dengan mengubah kaedah memasaknya. Ini juga akan menghalang MSG di dalam serbuk perencah bertukar dari segi struktur molekular menjadi bahan toksik.

Begini cara terbaik:
(1) Rebus mi dalam air mendidih.
(2) Bila mi kembang, sejat atau toskan ke dalam penapis.
(3) Dalam periuk dengan air mendidih yang baru, masukkan mi dan tutup api.
(4) Masukkan pula serbuk perencah, kacau dan sajikan.

*Kaedah ini biasa dilakukan untuk mi jenis 'goreng' atau tanpa kuah. Jika hendak tambah telur dan sayur, masukkan dalam air mendidih baru, sebelum mi.

:: Ramai yang berusia 18-24 tahun mendapat penyakit pancreatitis (bengkak atau jangkitan pada pancreas) kerana terlalu kerap makan mi segera. Elakkan memakan lebih daripada 3 kali seminggu ::



so, siapa kata maggi tak khasiat?...ikut jer langkah2 yang puan lin cadangkan

atapun korang yang terlebih rajin pi masak macam blogger lelaki nie...rajin sungguh ke dapur...kenal kan..sapa orangnya? Mat gebu ler...dia ada share masak mertabak



6 ulasan:

Roronoa Zoro said...

eh? masak megi pon ade caranye? kalo makan gitu saje camne? T_T

Siti Ruhayu Ab Rahman said...

salam zoro..

kalau makan macam tu je tak elok...sebab dalam lapisan mee tersebut mengandungi lapisan max..yang mengambil masa 4.5 hari utk keluar dr badan..so lagi berbahaya..........

mudah sakit buah pinggan

eqbalzack said...

ayu, sekali sekala sedap juga makan maggi...

abg eq suka maggi tomyam & maggi asam laksa...pergghh...sedap!

kella said...

ye betul kak ayu! kita kalau sekali sekalo makan megi kita akan buat cara itu..
buang waxnya yg kelihatan putih bila kita rendam tuh... bila dah jernih... baru sedia makan.. hehehhe

tq kak..

Siti Ruhayu Ab Rahman said...

abg eq...makan sekali sekala tak apa...jgn lebih 3 kali dalam seminggu yer...
takut efect buah pinggang

Siti Ruhayu Ab Rahman said...

salam kella...

bijak adik sis nie...sis bangga ada adik yang selalu jengah blog sis...tq sayang..