CITARASA RINDUAN

Tuesday, May 11, 2010

MALANG SUNGGUH NASIBKU


Hari nie,,amat malang pada diri aku...bermula dengan bangun seawal pagi..aku dah ada hati nak buat 1 entry yang luar biasa...pikir punya pikir..tetap tak muncul2....terus start storm pi kedai....selalunya pagi2 gini aku minta pekerja senaraikan bahan-bahan basah atau kering yang diperlukan senang sikit aku nak berbelajer...bila senarai dah ada dekat depan mata..ler..sikit sangat...aku berfikir lebih elok jalan kaki..beli kat kedai yang paling berdekatan..sekurangnya ada senaman...(nie dah 3 hari aku bercuti jogging..alahai....)

Mulanya aku teringat pesanan dari EnZalie...dia tak suka aku jalan kaki...dia selalu kata..ada motor dan storm gunakan jer lah...yang aku nie...kadangkala bila dia belum datang ke kedai...suka curi2 jalan kaki...lagipun dekat jer ada jalan pintas lalu ikut bangunan BSN...lepas aku siap berbelanjer..sambil menjijit barang-barang aku balik ke kedai..tiba di depan bank..aku sapa seorang kakak (pengerusi TABIKA)....sebelum sempat aku berkira-kira nak keluarkan suara....alahai................bedebuk......kaki aku tergelincir....kakak tu tak perasan...aku tak ada perasaan malu masa tu..........memang sakit sangat...aku cover jalan terdengket2.....sehingga sampai ke kedai...perit sangat...............rasanya ada yang luka.........

Terus ambil minyak gamat...........tarik seluar....ngeri sebenarnya nak tengok apa yang berlaku kat betis kesayanganku......tabahkan hati.......kena tegok juga......mula2 tak berani..tutup mata...tarik nafas....teus tengok betis, eik ..........betis aku membengkak, warna biru..ada kulit yang terkoyak hingga menampakkan tisu putih...darah tak ada...sepanjang 6cm.. bengkaknya...rupanya kena tulang kering.......Ya Allah....sakit sangat2 sehingga berjurai2 air mata.............

Time nie En zalie masih belum sampai....aku nak ngadu kat pekerja, diorang tengah sibuk..ada yang layan pelanggan bersarapan.......akhirnya..duduk kat kerusi sorang2..masih tahan sakit...sehingga 15 minit kemudian...barulah En zalie sampai dengan Ummai...alahai..............aku sambung menangis semula.. sebenarnya aku jenis yang tahan sakit..tapi kali nie..memang aku tak boleh tipu apa yang berlaku pada diri aku............perit..ngilu...semua perasaan tu datang...

tetap tabahkan hati...En zalie cadangkan aku pi klinik..ganti dengan mak...tapi aku larang...tak sampai hati..mak bukannya sihat sangat..jaga abah lagi...sambil menangis..aku minta En zalie tengokkan kecederaan aku.............dia kata..."teruk, aku kena rehat"...tapi aku degil..masih nak bekerja...akhirnya..minta bantuan pekerja...(diorang pun tekejut sebab tak tahu kejadian yang menimpa aku) siapakan barang2 dengan cepat.....

Bila aku rasa dah kuat (dari segi emosi)..mulakan kerja memasak dengan kaki yang terdengkot2.....langkah aku perlahan, masak sambil duduk kalau berdiri terlalu ngilu dan sakit...14 jenis masakan perlu disiapkan...segera..kerana aku nak cepat berurut...walaupun aku tak suka berurut...tapi aku tamo angin masuk ke kaki yang cedera....................kena gak berurut,,,,wajib!!!!!..suara hatiku berikan arahan..

Jam 10.30 adalah waktu paling lewat aku siapkan kerja....terus capai kunci...bila nak angkat kaki kanan yang cedera..tak boleh nak tekan minyak..alahai...tak boleh minta en zalie hantarkan sebab pelanggan dah mula ramai...akhirnya...aku kuatkan hati...tekan dengan kaki yang sakit....sampai gak kerumah Nenek Nor...urut walaupun sakit..tetap aku redha...kerana dah nasib aku....agaknya dari 3,4 hari badan dah tunjuk petanda mahu rehat..aku sahaja buat2 tak faham...sekarang aku kena rehat....makan ubat tahan sakit....En zalie tak izinkan aku bantu kat kedai....esok pagi katanya...kali nie aku kena turutkan...sebab aku dah tak tahan kesakitan........

10 ulasan:

azila said...

ler..siannya k.ayu.Rehat cukup2 yer, kesihatan perlu dijaga:)

Roronoa Zoro said...

tolonglah jgn degil.. jaga kesihatan sementara masih ada... nnti dah sakit menyesal x sudah..

base of experience..

dieya said...

oh dear, moga cepat sembuh!

SugarSpices said...

laaa...ciannya...lenkali hehati yer..

Kniedaz said...

rehatlah kat umah...takut sakit melarat pulak..semua org jadi susah..huhu..take care

nabilah_2908 said...

kesian akk...

hrumm....berehat la..jgn degil2 lagi pas ni...get well soon ya.. ;)

jom ke APA KATA HATI pulak,
OREO CHEESE CAKE LEPER

kella said...

alahai... siannya akak ku nih!
kak ayu jgnlah degil...
rehat2 lah dulu..
baca cerita akak ni, terasa sakitnya tu! uhhh tak tertanggung!
semoga kak ayu sembuh cepat!
takpe.. kak.. sakit sedikit tukan akan gugur dosa2 kecil kita kan?

ceria selalu!
:)

Lelord said...

aouwww baru pasan n3 ni. Xpe la sakit sikit urut nanti baik. rehat tau jgn wat kije sgt karang lain jadinya

Nur Hawa Mohd Zin said...

kak Allah kadang-kadang bagi kita sakit utk kite rehatkan diri kita dan itu maknanya Allah sayang kite...take care kak...singgah dari blog mama najla ni...awe dah add akak sekali...salam perkenalan

JaJa'Z said...

macam mana jaja bleh tak perasan entri ni ek..siannya kat akak..tak dapat bayang betapa sakitnya kaki u kalau dah sampai menangis2 tu..so, esok cuti okey!!!