CITARASA RINDUAN

Tuesday, May 4, 2010

DOAKAN UMAI SIHAT

(wajah umai di Selai- Endau Rompin..Taman Negara)

Selamat petang kawan2...aku rasa korang ramai yang dah lunch, aku gak yang dr pagi tadi hanya sempat jamah oat secawan,..bukan aku diet. tapi demam umai yang membuatkan aku tak sempat menjamah apa2 makanan, semasa dikedai aku menyiapkan masakan pagi dan tenghari sambil melayan umai, perangai umai kalau demam macam nielah...tak bagi sesiapa yang pegang, hanya IBU...IBU... hati ibu mana yang tak keruan, bila si anak minta belas kasihan...

Pada, ibu2.... mesti faham apa yang aku tanggung sekarang.

Lepas memasak aku terus ke rumah Pak haji yang pandai dalam hal2 budak yang lemah semangat, memang kat kampung aku, haji Taha yang paling pandai dalam hal2 budak2...khususnya menghadapi masalah terperanjat atau tersampuk. (pada yang tak percaya hal2 nie, bila korang ada anak mesti korang fikir logiknya),alhamdullilah, suhu panas Umai dah mula kurang....Bolehlah dia tidur lama sedikit, risau lihat dia tak dapat tidur semalaman..

Tapi... aku tetap akan bawa Umai ke klinik semula....semoga dia pulih sediakala,,,,,risau bila lihat dia merengek dan meragam...mana tahu...berkat berubat kampung dan klinik menghasilkan lumayan.....mudah2 aku hanya boleh berdoa...

Semalam petang, dikampungku ada kes budak umur 13 tahun, jatuh ke dalam sungai...bermain dengan kawan sehingga mati kelemasan, Aku terpaku sebab arwah seorang budak yang aktif sukan, selalu datang ke kedai membeli air minuman..Muka arwah muka budak2 yang baik..wajahnya cerah..selalu bertutur dengan kata2 yang sedap didengar..tak seperti budak2 yang sebayanya selalu bertutur kasar bila datang ke kedai...

Agaknya, memang dah ajalnya...tapi kasihan..mayatnya dihayutkan hingga 5km ke kawasan logi air berdekatan..semoga Arwah berada didalam golongan orang2 yang beriman....

16 ulasan:

kella said...

Selamat Petang!
terus jadi ceria pula petang ni sebab dapat sapaan 'selamat' dari kak Ayu! anda telah membuat diriku tersenyum di petang hari... terima kasih..

semoga Umai cepat sembuh! ceria seperti selalu.. Amin..

salam takziah untuk jiran kak Ayu..

Ain said...

moga umai cepat sembuh....

selalunya budak2 yang budi pekerti tinggi nie cepat jer allah ambil dorang kan....

moga roh arwah dicucuri rahmat allah...

ct_nurmarlissaa said...

Salam Perkenalan...MoGa Umai...cepat sembuh......dan MaMa nya...ceria meneruskan hari2...yg mencabar ini....

Eija ZaQuaN said...

Semoga Umai cepat sembuh..Anak eija ni pun 2 hari ni mcm kena sampuk(tp x masuk hutan pun)...pening kepala gak ni...kalau tgk expresi muka dia masa dia nmpak something(makhluk halus kot)kita plak jdk takut..minta dijauhkan benda2 yg x elok kan..

✿ y.a.n.i.e budak G.E.B.U ✿ said...

umai..semoga cepat sembuh yer...

makan ubat....tak mo nakal2....

zAnNa@mAMaBaTriCE said...

moga umai cepat sembuh
betul tu kak...
kadang2 perubatan tradisional nie pun ada hasilnya...sesetengah budak....kalau demam, kena urut terus baik..tak salah kan kita cuba....yg penting ikhtiar...

cepat2 sembuh umai...

AYU said...

ayu...musim budak2 demam la skrg nie..utk umai, cik ayu doakan cepat sembuh ye...Zahrah smlm gi klinik..hari ok sikit da bole gi sekolah.

Miss Mirror a.k.a Sam said...

Anak MM pun baru sembuh demam...MM jerlum kepalanya dgn air asam jawa...alhamdulilah esoknya dah kembali ceria.

Tentang kena sampuk pun ada logiknya...sbb Ayu baru keluar "menjelajah" ke hutan itu ari kan... Apa2pun.. rajin2kan diri makan ubat ikut jadual.

Siti Ruhayu Ab Rahman said...

kella...terima kasih...
senang kak berkawan dengan awak

Siti Ruhayu Ab Rahman said...

ain,,

arwah mmg budak yang sangat2 baik..kuasa tuhan cepat betul tinggalkan duniawi...
harap2 arwah ditempatkan dlm gol org y beriman

Siti Ruhayu Ab Rahman said...

ct nurmalissa..

terima kasih sebab jengah blog ayu

semoga doa ct, umai cepat sembuh

Siti Ruhayu Ab Rahman said...

eija...
ayu pun risau kalau berlaku mcm tu..harap2 cepatlah pulih..
risau sebab penyakit dah macam2....

Siti Ruhayu Ab Rahman said...

zanna..

kak dah pi klinik petang tadi..alhamdullilah..nampaknya dah lena tidurnya....
terima kasih semoga doa awak diberkati tuhan...amin

Siti Ruhayu Ab Rahman said...

yanie...
terima kasih dik, kerana doa adik, umai dah boleh ceria semula,..hanya tunggu esok hari..moga cepatlah sembuh..amin

Siti Ruhayu Ab Rahman said...

MM...
terima kasih atas petua..
ayu terus buat petang tadi..mmg panasnya terus jer kurang...

tak sangka,dalam blog kita boleh jadikan panduan..terima kasih sekali lagi atas persahabatan

Siti Ruhayu Ab Rahman said...

kak ayu

nampaknya memang musim lah...harap2 sangat umai dapat sihat mcm selalu..tak pernah dia demam sampai terlepik mcm nie...
alahai