CITARASA RINDUAN

Sunday, May 9, 2010

BILA AKU DAH START MEMBEBEL

Hari minggu nie, sangat menguji iman dan fikiranku...aku dah mula rasa nak demam,..tekak perit, macam ada bola kat tekak nie..perit semacam .malam semalam dah makan ubat, nampaknya belum ada kesan..kalau bab minum air suam or suling..dah 3 botol besar aku minum..belum berhasil..dah cuba tepekkan asam jawa kat umbun2...ada rasa selesa sikit badan nie....agaknya dah tiba masanya badanku dah mula nak mintak izin nak rehat...tapi,,,tuannya yang buat tak faham...abis nak buat macamana...aku kalau bab kesihatan memang susah nak sakit...akan ku lawan dengan buat kerja2 kat kedai...sampai berpeluh2..barulah rasa lega kat badan..kalau aku baring atau buat2 tidur..sah aku rasa makin sakit2 badan...

Ari nie..pelanggan memang tak putus2...2 orang pekerja cuti...alahai...dia pikir "Ini kedai abah dia yang punya"....((aku sangat2 geram)...rasa sakit hati nie....nak berhentikan risau dia kata aku bos tak berhati perut...kalau biarkan...takkan setiap sabtu dan ahad ikut suka cuti tanpa kebenaran,.kalau lah sebulan sekali tak lah aku geram..ini setiap minggu...nak cari pekerja baru memang susah..aku kalau bab traning pekerja baru memang failed..mana taknya..nak kena ajar basic macam susun atur meja..no meja...cara berpakaian..alahai...tambah2 sakit kepala...rasa nak pitam...

Inilah aku..kalau dah start membebel, sakit telinga korang...Bukan blogger terkenal si Ben Asharri jer kuat membebel..aku pun kalau dah sakit ati...boleh bebel kat blog ikut suka hati aku...alahai..(sambil urut2 dadaku)..nasiblah ada tempat nak luahkan..yang kesian..???...koranglah...kena dengar bebelan aku....tak apalah kan...kitakan kawan...kikikikiki....Eikkk apasal aku leh ketawa nie..sah sebab aku dah mereng...bila badan dah penat...kepala dah sakit..tekak dah perit..aku dah macam tak betul...niepun badan masih belengas....nak tau apa tu belengas...pi rujuk abang Mat Gebu.....seorang blogger yang aktif tapi pandai masak,tak macam aku jawapannya cincai....pandai berblog,tak macam aku jawapannya sama gak blogger cincai..abis apa yang ada persamaan dengan aku...Hah!..abang mat gebu nie duk johor gak sama macam aku.....gerenti dia leh jawap..kikiki...abislah ko abang mat Gebu.

Dari pagi sampai ke petang...pelanggan tak henti2..agaknya sebab hari nie hari Ibu...semua anak2 bawa mak makan2...ditambah pulak..kat kampung aku nie ada masalah air...dari 5.30pagi sampai 5 petang air tak keluar2...tambahlah aku sakit ati...tambahlah aku nak pitam (berapa banyak pitam ler....karang pitam betul2...padan muka aku). Nasib ada bekalan tangki air sendiri..boleh tampung sampai petang...bukan aku nie suka marah tak tentu pasal..sebab sebelum nie pun masalah air sering berlaku...tapi buatkan aku tersangat2 geram tak ada notis pemberitahuan..yang susahnya kitaorang..kalau lah diberitahu awal2...bolehlah simpan air buat kesenangan....tak apalah...sabor jerlah..

Hujan lebat gila jam 4 petang...barulah pelanggan berkurangan..Petir berdentum...memang menyeramkan..nasib Umai tak buat hal...duk main2 kat dalam ruang chasier...dapatlah aku basuh 4 besen pinggan mangkuk...alahai..bila pekerja berkurangan..kenalah aku turun padang...tak apalah..sabor jer aku...

Mak datang bantu kat kedai...baru aku dapat peluang balik kerumah...selalunya aku dapat balik kerumah saing2 dengan En zalie..Memandangkan abah belum sihat sepenuhnya...aku dan Umai balik rumah dahulu.. tambah masalah lain pula...bila kunci ada kat En zalie..alahai....sabor jer lah aku...dapat balik kerumah tapi dapat duduk kat umah bawah...umah atas terkunci sebab kunci aku En Zalie yang pegang...kesannya, aku tak mandi sampai sekarang.....eik....aku nak mandi dulu..sambung karang yer...

2 ulasan:

eqbalzack said...

alhamdulillah...murah rezeki sekeluarga...

kalau tak sihat tu bawak2 gi klinik ok...

Siti Ruhayu Ab Rahman said...

amin..

tq abg eq...
insyallah..karang ayu pi klinik..