CITARASA RINDUAN

Wednesday, May 19, 2010

TERJAGA DARI TIDUR, BUAT APA LAGI?


Kalau dah terjaga dari tidur tu...selalunya aku pasti tidur balik..tak der lah nak manfaatkan apa yang berlaku, lupa bahawa...terjaga itu sesuatu izin oleh Nya yang sukar diberi pada orang lain, sebuah rahmat...sekurang-kurangnya Allah dah bagi aku peluang...namun aku tak gunakan sebaiknya...Nauzubilla.......

Aku, ambil kesempatan nak syer peluang yang aku perolehi selain aku solat tahajud..nie pun aku tersedar yang amalan aku amat kurang, lebih banyak mengejar duniawi sahaja...Buka hati, buka minda..tajamkan fikiran..

Jadi, bagi aku setiap info yang aku perolehi, wajib di kongsi bersama . Mana - mana manfaat yang baik kita sama-sama dapat...tabung dunia kita kutip,. tabung akhirat kita penuhi...

Ini, hasil yang aku perolehi...nilai-nilaikan untuk panduan korang yang mudah terjaga dari tidur pada waktu malam..

Jika sudah bangun tidur hendaknya membaca do’a sebelum berdiri dari tempat pembaringan, yaitu:

الحمد لله الذي أحيانابعدماأماتناوإليه النشور

“Alhamdulillahilladzii ahyaanaa ba’damaa amaatanaa wa ilayhinnusyuur.”

“Segala puji bagi Allah yang telah menghidupkan kami setelah ditidurkan-Nya dan kepada-Nya kami dibangkitkan.” (HR. Al-Bukhari No. 6312 dan Muslim No. 2711)

Hendaknya menyucikan hati dari setiap dengki yang (mungkin timbul) pada saudaranya sesama muslim dan membersihkan dada dari kemarahannya kepada manusia lainnya.

Hendaknya senantiasa menghisab (mengevaluasi) diri dan melihat (merenungkan) kembali amalan-amalan dan perkataan-perkataan yang pernah diucapkan.

Hendaknya segera bertaubat dari seluruh dosa yang dilakukan dan memohon ampun kepada Alloh dari setiap dosa yang dilakukan pada hari itu.

Setelah bangun tidur, disunnahkan mengusap bekas tidur yang ada di wajah maupun tangan.

“Maka bangunlah Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam dari tidurnya kemudian duduk sambil mengusap wajah dengan tangannya.” [HR. Muslim No. 763 (182)]

Bersiwak.

“Apabila Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bangun malam membersihkan mulutnya dengan bersiwak.” (HR. Al Bukhari No. 245 dan Muslim No. 255)

Beristinsyaq dan beristintsaar (menghirup kemudian mengeluarkan atau menyemburkan air dari hidung). “Apabila salah seorang di antara kalian bangun dari tidurnya, maka beristintsaarlah tiga kali karena sesunggguhnya syaitan bermalam di rongga hidungnya.”(HR. Bukhari No. 3295 dan Muslim No. 238)

Mencuci kedua tangan tiga kali, berdasarkan sabda Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam:“Apabila salah seorang di antara kamu bangun tidur, janganlah ia memasukkan tangannya ke dalam bejana, sebelum ia mencucinya tiga kali.” (HR. Al-Bukhari No. 162 dan Muslim No.278)

Anak laki-laki dan perempuan hendaknya dipisahkan tempat tidurnya setelah berumur 6 tahun. (HR. Abu Daud, At-Tirmidzi)

Tidak diperbolehkan tidur hanya dengan memakai selimut, tanpa memakai busana apa-apa. (HR. Muslim)

Jika bermimpi buruk, jangan sekali-kali menceritakannya pada siapapun kemudian meludah ke kiri tiga kali (diriwayatkan Muslim IV/1772), dan memohon perlindungan kepada Alloh dari godaan syaitan yang terkutuk dan dari keburukan mimpi yang dilihat. (Itu dilakukan sebanyak tiga kali) (diriwayatkan Muslim IV/1772-1773). Hendaknya berpindah posisi tidurnya dari sisi sebelumnya. (diriwayatkan Muslim IV/1773). Atau bangun dan shalat bila mau. (diriwayatkan Muslim IV/1773).

Tidak diperbolehkan bagi laki-laki tidur berdua (begitu juga wanita) dalam satu selimut. (HR. Muslim)



Terima kasih kepada Ummi hajar..(dari Indonesia), pelbagai info tentang doa-doa harian. adap-adap harian, akhlak dan pelbagai ilmiah di selitkan dalam webnya...Paling suka bila dapat berkongsi ilmiah sesama kita...Amin



9 ulasan:

Nur Hawa Mohd Zin said...

Kak Siti Ruhayu...tq info ni..biase awe lau terjaga, g minum air..atau toilet..heheh..

Siti Ruhayu Ab Rahman said...

awe...sama2...

kak xreti minum..sbb ikut petua..sebelum tidur jgn minum...boleh menyebabkan kita terjaga akibat manahan kencing..so....dah pagi..baru minum air dan buat rutin harian (katanya menyembuhkan penyakit dengan minum air sebelum bersihkan badan)

iddinm said...

Biasa aku terbangun bila anak kecilku menangis..hehe

Roronoa Zoro said...

thx for info.. alhamdullilah dapat ilmu berguna mlm nie.. =)

kella said...

kak Ayu, terima kasih atas info ini.. rajin kak update blog tetengah malam kan..
thanks kak.. :)

Siti Ruhayu Ab Rahman said...

indim

pesan berpesanlah walau 1 ayat

Siti Ruhayu Ab Rahman said...

zoro

sama2 adik....
kala ada info lagi..kita syer sama2

Siti Ruhayu Ab Rahman said...

kella

alhamdullilah..agaknya sbb kak terjaga..tu yg terus cari info utk dikongsi bersama2

Nur Hawa Mohd Zin said...

kadang2 haus kak...sampai mimpi2 awe..heheh..