Photobucket Photobucket

CITARASA RINDUAN

Monday, May 10, 2010

BETUL KER JODOH KITA?


Semenjak dua menjak nie..aku selalu perhatikan salah sorang pekerja aku dah berubah ke 80% dari sifat asalnya...selalu dia kuat makan...selalu dia peramah,..selalu dia kuat buat bising...tapi sekarang nie dah berubah..makan pun tak ingat,,asyik kerja jer...duk buat kerja senyap2....kadangkala..mulut macam ada emas....tamo nak berbual...kita tanya..dia jawap sepatah..kita senyum..dia sengih....eikk......demam ker budak nie....?

malas gak nak tanya yang bukan2....nanti kata aku nie suka jaga tepi kain dia...walhal dia pakai seluar ari2...(kalau pakai kain kat kedai nie..sure kena lemah lembut..mana boleh...kena pantas dan sering berjalan..baru cepat buat kerja....)

Akhirnya dia sapa aku...(sah dia dah parah nie)....terus tanya aku

"kak ayu, apa yang kak ayu tahu tentang jodoh?...betul ker kalau dia jodoh saya, dia memang ditakdirkan hidup dengan saya"

ler...kes bercinta rupanya...ayoyo...ingat aku nie pakar motivasi aka doktor cinta ker....alahai...jawab jer lah eik.....orang dah minta tolong....bantu jer lah.., kebetulan pulak aku ada terbaca kat dalam salah satu majalah...tapi lupa kat majalah mana yang aku baca tu....berkenaan jodoh...

Antara yang aku tahu...jodoh nie selalunya apabila silelaki dan perempuan jatuh cinta, dapat rasa kemanisan bercinta dan saling memerlukan antara satu sama lain..bila gerak hati menyatakan dialah jodoh kita.....maka kita perlu tahu dari gerak geri atau pertanda sememangnya dialah jodoh kita yang sebenarnya:-

  1. melalui sifatnya yang besahaja....cara berpakaian, bertutur..dilepaskan secara bersahaja..bukan lakonan..gerak bertuturnya pun selamba jer..tak malu2...mungkin dia memang jodoh kita
  2. Kita senang bersamanya,,,tak jemu..selalu nak bersama2, tak pernah timbul kecewa...selalu happy (macam citer p.ramlee...dunia ini ana yang punya..yahoo....)
  3. pasangan kita terima kita seadaanya..contoh keluarga kita asal orang susah...pasangan kita tak pernah nak ungkit. Kisah masa kita kanak2...pasangan kita lebih suka kalau kita berkongsi cerita....ini menunjukkan pasangan kita terima seadannya kekurangan dan kelebihan kita
  4. saling percaya-mempercayai...kalau ada rahsia. pasangan kita sentiasa menjadi penyimpan rahsia kita tu...sekurangnya kurang beban yang kita tanggung..
  5. Senang berkerjasama. Korang caya tak kalau jodoh nie asalnya dari teamwork?..selain freindly, teamwork dan jodoh...tak dapat dipisahkan..aku kasi contoh...kalau kita dalam kesusahan, sure pasangan korang bantu..walaupun dia jauh...tetap datang...itulah jodoh namanya. lagipun bagi aku kalau kita ada kerjasama..mudah bila kita bersama2 dapat bantu sama lain....
  6. faham diri pasangan masing2..Nie salah satu faktor yang amat jelas...bila kita sakit..pasangan kita bantu apa yang terdaya, bila kita menangis, dia menjadi pendengar yang setia.
  7. dengar kata hati....kadangkala bila kita berkawan ...kita akan diperolehi oleh Allah deria yang ke6, iaitu datang dari hati....kita rasa memang dialah jodoh kita, dialah penyelamat kita, dapat membaca hati masing2, dapat baca fikiran masing...wow...dah kata jodoh..sure semuanya sama jer..Dan terakhir sekali....aku cadangkan korang buat solat hajat dan solat istiharah...minta Allah tunjukkan, kalau bukan dalam mimpi..sure dalam reality, Allah akan mempermudahkan...Mudah-mudahan kita dapat pertunjuk dariNya..kerana hanya Allah yang lebih berkuasa mengetahuinya....Amin
PS: Agak-agaknya, pekerja aku tu ikut tak apa yang aku cadangkan?........................


nie ada satu tambahan dari yanie si budak gebu...tq..sharing maklumat tentang jodoh....


4 ulasan:

said...

akak....dalam blog yanie ada citer pasal JODOH..

atau pun member akak tu leh baca kat sini

http://www.izoblog.com/artikel/60-tips-mendapat-jodoh

Unknown said...

wow...yanie..kak tak seach pun..
kalau tahu senang nak link..

tq sayang

kella said...

kak Ayu, kalau pekerja akak tu nak yg terbaik, dia mesti ikut punya! kalau tak.. harapkan takdir susahla sikit...

betul sangat melalui tip-tips akak tu, yang penting pasangan tu mesti nak saling faham..bertolak ansur.. jika sayangkan perhubungan sanggup berkorban deminya...

lainlah jika take it for granted.. susah la...

:)

Unknown said...

kella..

..tapi kan tak semuanya mudah dan senang...entah2..dia pun dah ada jawapannya sendiri..kenalah sis nasihat jer..risau kalau berlarutan kerja kemana...tak betul2 buat tumpuan...kes nyaya....

tertumpah kuah sop kat customer..ajer parah...alahai