Photobucket Photobucket

CITARASA RINDUAN

Friday, May 21, 2010

KAMPUNGKU SYURGAKU 2



Alhamdullilah..jam 9setengah malam sampai ke kampong halaman, sebelum tu singgah ke simpang pasak/air tawar beli buah tangan untuk ibu dan abah,,si Umai tidur dari lepas magrib sampai ke kampong…(sure dia tak tahu apa-apa, ibunya bawa ke kampong, agaknya penat benor main-main sampai lena dengan totonya…).



Apa agaknya buah tangan yang dibeli En Zalie?

tara....... musim laici nie...(lupa nak amik gambor buah kuini...dok musim gak, kat (rela) simpang tenggaroh pun pokok buah kuini bergayut-gayut.....harum baunya)

Sampai kat umah…ibu dan abah tunggu..aku rindu benor kat depa,.diorang lagilah rindu…lebih-lebih lagi rindu kat Umai. Abah, dokong umai macam umai baby lagi…wow….nampak gayanya…umai sehari dikampung dapatlah manja-manja dengan nenek dan atoknya..lagilah kat kampong ada arnab, kucing dan ayam…sure satu badan Umai penuh dengan gigitan nyamuk…barulah nama kampong kan….(kat bandor pun banyak nyamok apa!!……)

Borak punya borak..sampai aku tak sedar bila aku terlelap di depan tv..buka mata jer..Ibu minta buatkan susu umai…ler!!... tadi aku borak apa ngan Ibu???. biorkan dia dan En Zalie berbual-bual berdua…Itulah perangai aku..asal pulang ke kampong…gerenti tak ingat diri…rasa macam anak dara…tak ada suami dan anak…kikikikkkii.agaknya dah sebati ngan bau tanah….bau kawasan rumah..

Tempat main pondok-pondok..tempat sorok-sorok..tempat kenal apa itu lawan dan kawan..dan erti persahabatan…seronok nye…bila kembali ke halaman kampong…inilah sebuah kehidupan yang penuh dengan saat manis dan pahit… Tak kurang juga..tempat kenal erti Cinta…kikikiki…cinta monyet kan…kalau aku lah suka gelor cinta orang utan….(bab cinta nie…kita tunggu ke epidod kemudian,..entry yang khas tentang cinta…macam biasa, bila aku lupa korang tolong ingatkan ya!! Peace..cayang kat korang semua….)

Bangun pagi Ibu dah siapkan sarapan pagi..nasi goreng..tu dia!!!…lari diet aku…nak tak nak, kena makan..rezeki beb..kecik ati Ibu..penat2 masak…aku, abah dan En zalie..tukang rasa…(alasan lari dari diet…eik….sendawa pulak, sodapp......)

Macam biasa…asal balik kampong aku suka tangkap gambor tanaman Ibu dan abah…tiap-tiap bulan ada jer perubahan…terung dah boleh dipetik…jom layan gambar-gambar…maklumlah sekarang nie tengah musim buah-buahan dok berputik,…3,4 bulan akan datang dah boleh dimakan…buka puasa buah-buahan jer lah gamaknya…..Jom-jom….layan gambor-gambor tanaman sayuran, pokok bunga dan buah-buahan kat kampong..
























Untuk masak tengahari…aku dok relex jer..mana tak nyer, abah semalam temankan kawannya ke pantai tanjung leman..tangkap ikan..hasilnya ikan pari dan anak ikan selor….sayuran aku petik hasil tanaman Ibu dan abah…memang senang bila kat kampong nie, walaupun hidup susah..makanan kaya dengan khasiat pulak tu…tak ada baja campuran,.paling tidakpun baja taik ayam..

Hasilnya,,aku masak ikan pari dan anak ikan selor masak asam pedas, potong bendir (masak pekat sikit…baru kick..), ikan masin gelama aku goreng, tumbuk sambal belacan, raja ulam buat penyedap rasa, terung pula..aku goreng kicap potong lada hijau…(makanan dari tanaman dan tangkapan sendiri…tak keluar duit hari nie…save…maklumlah gaji felda lama lagi)

Masak simple-simple jer untuk keluarga….(macam biasa aku masak tanpa bantuan Ibu…dah terbiasa..suka masak sorang-sorang…janji Umai tak ganggu)…ibu jaga Umai…lari dari depan sampai rumah belakang..kikikiki…senaman kat Ibuku..nasiblah umur baru 55 tahun, kudrat masih kuat…amin…semoga panjang umur Ibu.


Sambung ke entry kemudian yer...aku nak solat dulu..

12 ulasan:

JaJa'Z said...

wah!!! bestnya tgk pokok2 buah tu..teringinnya nak gi kg kak ayu..bleh???

Nur Hawa Mohd Zin said...

wah...hidup segar bugar tumbuhan di kg ye...Alhamdulillah...mesti cantik bunga2...kan durian bile nak gugur...heheh

ismimaizura said...

best la ada kebun buah buahan..time musim buah buahan msti suka kn tngok pokok2 berbuah..^____^

azieazah said...

Sonoknyer balik kampung...!

Unknown said...

jaja..dialu-alukan..kita pi tjg leman nak..ada duit lebih kita pi pulau sibu

Unknown said...

awe...sejuk tangan ibubapa kakak...
durian tu turun bila bulan posa gamaknya...

Unknown said...

juera..
ala,,,kebun sekakang kera jer sayang..
tapi okeylah kan..dr tak ada

Unknown said...

azieaza

seronok sangat2...

Nur Hawa Mohd Zin said...

ok simpan ye..raya kami datang..heheh

Unknown said...

awe..serius ker...

yahoooo....awe nak datang...............

Sufi Asri said...

uihh.. banyaknya pokok.. wow~ best3! hehe...

pokok betik kat sana mcm tue ker bentuknya? masak lebat btol...

Mama Miraki said...

besynya baca entry balik lg ni.....seronok kan ada ibu dan ayah lagi...Mama dah tak ada parents dah...tapi balik kg (kat Johor gak) juga sesekali jengah rumah pusaka