Photobucket Photobucket

CITARASA RINDUAN

Tuesday, November 23, 2010

Debaran Ayu menjelang Januari

Oleh SHAZRYN MOHD. FAIZAL
shazryn.faizal@utusan.com.my
Gambar NOOR AZLINA JAAFAR

HANYA tinggal dua bulan sahaja lagi, dramatis jelita,Ayu Raudhah, 26, akan bertukar statusnya menjadi seorang isteri.

Dan, raja yang berjaya menakluk hatinya memang bukan calang-calang. Sungguh bertuah wanita yang gemar membahasakan dirinya Ayu ini memiliki pemain bola sepak kebangsan, Zaquan Adha Abdul Razak,23. sebagai suaminya.

Sudahlah kacak, popular pula tu. Pastinya Ayu sendiri menjadi mangsa cemburu kaum sejenisnya apabila dapat bersuamikan seorang lelaki yang menjadi igauan wanita

Saat diajukan tentang perasaannya kini, Ayu memang tidak dapat menyembunyikan debaran apabila memikirkan tentang persiapan menjelangnya hari bahagia itu.

Bakal diijabkabulkan pada 21 Januari depan di Alor Setar, Kedah, Ayu memberitahu segala perancangan yang diaturkan semuanya berjalan dengan lancar.

Walaupun mempunyai ahli keluarga yang membantu bagi melancarkan lagi persiapan perkahwinannya, namun, Ayu sendiri tidak dapat mengelak daripada turut serta bagi memastikan segala-galanya adalah sempurna.

"Saya juga bersyukur kerana nampaknya sudah menjadi rezeki saya apabila ada pihak yang mahu menaja perkahwinan saya dari segi pakaian dan juga katering.

"Setakat ini, sudah empat pereka fesyen yang mengesahkan akan menaja busana saya sepanjang majlis perkahwinan saya nanti," katany dalam nada cukup ceria ketika ditemui pada majlis tayangan program baru Astro Warna di Mutiara Damansara, Petaling Jaya, Selangor, baru-baru ini.

Empat pereka yang akan terlibat dalam perkahwinan Ayu dan Zaquan Adha nanti ialah Qudin, Calvin Thoo, Rizman Ruzaimi dan Man Kajang.

Cuma, katanya, dia masih belum menetapkan rekaan manakah yang akan dipakai mengikut turutan majlisnya.

Tambahnya, pada asalnya dia dan Zaquan Adha memilih tarikh 1 Januari sebagai tarikh pernikahan tetapi kerana abang Ayu telah memilih tarikh itu, terpaksalah Ayu beralah lalu memilih 21 Januari.

"Lagipun tarikh itu jatuh pada hari Jumaat. Jadi memang eloklah kami bernikah pada hari yang penuh keberkatan itu," jelas Ayu sambil memberitahu majlis menyambut menantu akan diadakan di Seremban, Negeri Sembilan seminggu selepas majlis di Alor Setar.

Ayu atau nama sebenarnya, Ayu Raudhah Che Wan dan Zaquan Adha mengikat tali pertunangan dalam satu majlis yang cukup ringkas pada 17 Oktober lalu di Subang Jaya, Selangor selepas lebih setahun menyulam cinta.

Kata Ayu, memang bukan niatnya mahu merahsiakan majlis pertunangannya itu tetapi atas permintaan kedua-dua pihak, semuanya dilangsungkan secara tertutup.

Pada awalnya, memang tidak ada langsung perancangan untuk bertunang pada hari itu. Yang hanya dirancang cuma upacara merisik sahaja.

"Namun, selepas perbincangan antara kedua-dua belah pihak, kami terus ditunangkan," katanya yang merahsiakan wang hantaran yang bakal diterimanya pada hari pernikahannya nanti.

Apa yang boleh dikongsi Ayu hanyalah bilangan hantaran yang bakal diterimanya iaitu tujuh dulang dan dibalas pihak pengantin perempuan sebanyak sembilan dulang.

Ditanya apakah dia benar-benar sudah bersedia untuk menjadi seorang isteri, ini jawapan pelakon yang pernah membintangi drama bersiri Nur Kasih dan Dari Mata Arisa ini.

"Insya-Allah, saya akan melakukan yang terbaik dan sekarang ini pun saya perlahan-lahan sedang mencuba untuk mempelajari serta mendalami tanggungjawab sebagai seorang isteri.

"Saya juga sedang cuba belajar untuk masak dengan ibu saya kerana bakal suami saya memang suka makan di rumah. Asalkan ada juadah berlaukkan ayam, itu sudah memadai kerana itu memang kegemarannya," ujarnya disulami ketawa manja.

Bakal bergelar adik ipar kepada Aidil Zafuan dan menjadi biras Rita Rudaini, apakah Ayu sudah bersedia untuk berhadapan dengan mereka selepas bergelar isteri nanti.

Sementelah, nama Ayu juga pernah dikaitkan dengan kisah rumah tangga mereka yang semakin hari semakin panas itu.

Dengan penuh diplomasi dan lembut, Ayu menolak untuk mengulas tentang cerita kontroversi itu.

"Cukup-cukuplah dengan apa yang berlaku dan saya tidak mahu berkata apa-apa lagi tentang itu. Bimbang nanti kalau tersalah cakap akan memburukkan lagi keadaan.

"Biarlah hanya saya sahaja yang menjadi subjek dalam temu ramah ini," pintanya penuh berhemah.

Dalam pada itu peminat Ayu dapat menonton lakonannya sebagai Suzy dalam drama bersiriAnak Mami Mek Ani yang akan mula ditayangkan di saluran Astro Warna (saluran 132) bermula 30 November ini.

"Inilah kali pertama saya membawakan watak antagonis yang memang seronok untuk saya lakonkan.

"Maklumlah, sebelum ini, penonton dapat melihat saya membawakan watak yang baik-baik tetapi kali ini saya mencabar diri saya dengan watak seperti ini.

"Suzy seorang perempuan yang mengada-ngada dan dia akan melakukan apa sahaja asalkan dia dapat apa yang dia inginkan," ceritanya tentang watak berkenaan.

Selain Ayu, drama bersiri 13 episod itu turut dibintangi Azad Jasmin, Eira Syazira, Sheila Mambo, Wan Maimunah dan ramai lagi.

Dalam perkembangan lain, Ayu juga baru sahaja berlepas ke Singapura bagi menjalani penggambaran drama untuk DVD berjudul Empire yang turut dilakonkan oleh Riezman Khuzaimi, Liza Abdullah dan beberapa pelakon Singapura.

Ayu juga bakal membintangi filem terbaru Afdlin Shauki berjudul Untuk 3 Hari dan filem lakonannya, Nur Kasih The Movie pula akan ditayangkan sekitar bulan Mac depan.

Kali terakhir wajah adik kepada aktres Rozita Che Wan ini menghiasi layar lebar adalah menerusi filem 4 Madu.

Kreadit to Utusan Malaysia Online


PS: ~golek-golek~ teringat kisah menguruskan majlis adik, walaupun pengantin dah penat berdebar…aku si tukang memeriahkan majlis pun terasa debarnya, ….hehehehe

7 ulasan:

Unknown said...

Salam....
Jodoh Dah Sampai....Semoga Berkekalan Sepanjang Hayat....

azieazah said...

Moga jodoh dimakbulkan..

Tarikh nikah bukan penting sangat, yg mustahak tahu tanggungjawab.

Elok juga dirahsiakan jumlah hantaran, takut jadi riak plak..

norhidana said...

ingtkan akak yg berdebar2 maklum nama sama hehehe
bt suspen je

kella said...

Ayu raudah memang cantik.. lemah lembut.. memang sesuai nama ayu tu.. :)

takpelah.. zakuan pun bolehla..
moga jodohnya panjang dan berkekalan hingga ke akhirnya...

berbunga2 je hati nak kawin! :)

sekadar satu coretan said...

semoga majlis dia tu berjln dgn lancar & mintak2 jodohnye sehingga keakhir hayat...

azzey said...

Siti Ruhayu: mudah2an impian ke jinjang pelamin tu kesampaian...

Unknown said...

alahai..suka nyer la ada org nak kawen~