CITARASA RINDUAN

Tuesday, November 30, 2010

Semakin merapu...macamana nak atasinya?



Aku tak faham perangai pekerjaku seorang nie, agak pelik dan merisaukan..kesemua pekerjaku beragama islam dan tahu hukum agama..

Sebelum ini, aku dah biasa dengan masalah pekerja yang agak bersosial..tapi pandai simpan sendiri…kalau di citarasa rinduan bertudung lingkup…diluar open ..itu hal dia….(apa daya, kalau aku pernah tegur, mereka tamo dengar kata), asalkan jaga diri dan maruah sendiri sudah memadai..

Sekarang ini perangai pekerjaku semakin liar…satu-satu pekerja yang pandai buat hal sendiri…memanglah dia tak melawan kata-kata aku sebagai majikannya…

Tapi, yang paling merisaukanku beliau dah pandai pakai pakaian ketat-ketat….baju lengan pendek yang ternampak bulu ketiak dan berseluar ketat dah macam sarung nangka..tapi bertudung…bila bongkok nampak b****t

Tiap-tiap malam keluar jalan-jalan dengan seseorang lelaki bekereta wira berwarna biru…

Aku dah puas nasihat….tidurmu kena secukupnya, kerja di citarasa rinduan memang memenatkan…badan harus dijaga dan diberi rehat sebetulnya….

Akhirnya…..pagi tadi, masih lagi buat hal, datangnya lambat….kerjanya semakin merapu…menyiang ayam..tidak sebersihnya..masih ada bulu-bulu halus yang tinggal….bila ke hadapan, dah pandai membentak customer yang lebih tua…..hanya kerana order air yang silap

Macamana aku nak selesaikan masalah beliau?

  1. harus ku nasihat lagikah?
  2. harus ku beri peluang untuk berkerja kah?
  3. atau harus ku hentikan perkhidmatanya?

PS: sukar nak bentuk perangai seseorang, sekarang yang pening???? Aku jugak!!

14 ulasan:

azzey said...

Siti Ruhayu: susah gak nak memebentu org ni. kena sembang dgn dia hati ke hati.....then Ayu blh buat keputusan sendiri.....:)

Mak Su said...

salam kenal, salam ziarah

oohh.. tentu ada apa2 yang dia sedang tak hepi ataupun dia ingin lari?

cuba tanya again

My Little Diary said...

salam,
dia tengah kemaruk bercinta tu, dah tak minat nak keje lah tu...

alinac lover said...

yong pon pernah ada juga pekerja mcm tu

dulu yong jaga kedai makan hehe

kalo nasihat da tak makan saman

bole je berhentikan dia

Kalamhati said...

sebagai majikan Ayu ada hak tuk buat keputusan terbaik..

better slow talk dlu..bg nasihat dan amaran terakhir..then kalu dia buat gak..say gudbye je la jalan terbaik..hhuhu

Cik Kamoo said...

Slow talk....klu tak berubah jgk bagi kata dua...abish cerita

Lin Rosly said...

Salam Ayu...

Sebagai Boss Mmglah Kena Byk Bersabar Dg Kerenah Pekerja...Itu Sbb Sebelum Ambil Pekerja Sebaik2nya Tandatangan Agreement....

eelobor said...

mcm2 juga karenah yer. semua tmpt kerja ada mslh. x mau dgr nasihat, buang jer kerja. nti datang mslh di hari lain plk

hysman said...

ape kate kak adekan sidang kaunseling dgn die..
slow talk..
tnya die mahu keje tak..
klu taknak ckp awal2 senang nk potong gaji..
hehe..
papepon kena ckp mlalui hati ke hati..org ni pelbagai ragam kak..

Nur Azila Ismail said...

akak , agak bahaya juga kepada bisnes akak kalau dia berterusan begitu . nama baik citarasa rinduan juga boleh jadi buruk nanti . kalau rasa masih bleh dinasihatkan , nasihat dulu :)

Lelord said...

akak pun rasa ayu kena cakap hati ke hati..xkisah la pun kalau perlu ugut (maksudnya kalau masih x berdisiplin ayu ade hak tuk berhentikan dia)

anyss said...

Salam,
Namapun kemaruk bercinta...

Sekadar perkongsian pengalaman: housemate saya kerja kontrak dan sentiasa cari peluang kerja tetp. tapi bila angau bercinta, saya bagi tau ada peluang kerja pun dia buat DAKKKKKK je. Banyak peluang kerja dia lepaskan macam tu je...

Jadi, tak perlulah nak heran dengan perubahan hormon orang tengah bercinta ;)

Ummi Alifya said...

Tengah angau tu...ayu kena nasihatlah agaknye...cakap2 lembut kalau boleh sampai dia faham benar...susah juga begitu nanti semua org susah..diri dia sdri dan restoranpun terjejas...

Ummi Alifya said...

Tengah angau tu...ayu kena nasihatlah agaknye...cakap2 lembut kalau boleh sampai dia faham benar...susah juga begitu nanti semua org susah..diri dia sdri dan restoranpun terjejas...