CITARASA RINDUAN

Thursday, November 25, 2010

KASIH SI LELAKI….SEMOGA KAU TABAH

24hb November 2010

11.30 PM

~Sebenarnya, aku betul-betul ingatkan kau sebab masa arwah ada, aku dengan arwah 2 kali tengok kau di hospital, masa tu kau tak sedar, aku merana lie kehilangan isteri yang aku kasihi, hari-hari aku berdoa pada Allah moga aku ditemukan lagi dengan isteri dan anak dakhirat kelak~

Ini sms dari sahabat en Zalie, sahabat sepermainan en zalie sejak kecil hingga dewasa. Baik badminton, sepak takrow mahupun persilatan, Azam lah peneman terbaik en zalie.

***********************************************

Nasibnya amat malang, semasa zaman bujang 2 kali putus tunang, hinggalah bertemu jodoh dengan seorang wanita janda beranak satu..

Mahligai yang mereka bina pendek sekali tempohnya, hanya setahun…si isteri meninggalkan si suami saat melahirkan anak pertamanya..

Selepas 2 jam arwah isteri pergi, si kecil meninggalkan dunia…terlalu cepat hayatnya…waktu itu akulah peneman Azam, Ya, hanya aku yang menemankan Azam disaat Malaikat mencabut nyawa isterinya di dalam Bilik Pembedahan HIS, tiada keluarga, tiada sanak saudara yang ada bersama kami ketika itu…

Selain memberi sokongan dan kata-kata semangat, sempat ku sedekahkan surah yassin untuk mereka…

Azam seorang lelaki yang amat tabah, tiada titisan airmata mahupun sendu yang ku lihat darinya..

Ianya amat pelik, Azam tiada langsung menunjukkan riak sedih atau hiba…pertama kali dalam hidupku melihat situasi ini, Kes meratapi kehilangan orang yang tersayang..inilah kes yang amat istimewa..

Seolah-olah Azam tiada jiwa…hanya tersenyum…Namun, hanya matanya berkaca-kaca…Ya Allah sungguh kuat jiwanya, sungguh tabah hatinya, sungguh mulia makhluk bernama Azam..

***********************************************

Ku teliti sms dari handphone en zalie, kerana en zalie mengirimkan salam dari Azam untukku, sebagai tanda terima kasih menemankan beliau disaat beliau bercerai badan dan nyawa dengan arwah isterinya..JM Pn. Zaharah

Al fatihah keatas arwah JM zaharah dari CITARASA RINDUAN sekeluarga…semoga rohnya di pilih sebagai orang yang beriman





PS: kejadian ini berlaku 3 ramadhan bersamaan 13 Ogos 2010 (puasa ke 3 tahun 2010), hari jumaat (penghulu segala hari)……..bertempat di HSI di bilik pembedahan

12 ulasan:

Kalamhati said...

al-fatihah..

hmm semoga dia tabah hadapi ujian dr Allah ni

Citarasa Rinduan said...

cikgu--
amin...saya selalu perasan kelibat Azam..bermotor..sering tersenyum..

Rupanya, tersimpan duka dalam hatinya...


PS: luka didalam siapa yang tahu?

hanifatyha said...

akk ingat lg dlm pantang hadiff,akk kt sayong g klinik sayong..tue bile dpt tau dia meinggal aritu tekejut sgt,kire mase akk g check up hadiff arwah sebenonye baru2 pregnn..mak akk cakap hsb ye nangis kt bahu ayah akk mase peluk ayah akk kat msjid..sedih kn...

hysman said...

al-fatihah...
Allah lebih sayangkan arwah...
moga tergolong dlm golongan org yg soleh..
amin

Citarasa Rinduan said...

kak fathya--
memang...ayu pun masa kejadian. menjaga en zalie di HSI..

tak sangka masa tu kawan dlm bilik pembedahan calling..

suruh ke bilik pembedahan..
rupanya azam dalam kesulitan.


semoga JM zaharah berada dalam golongan orang yang mati syahid...
besar pahala beliau

Citarasa Rinduan said...

hsyman--

ya...semoga arwah tenang disana..


semoga satu hari nanti..azam bertemu semula isteri dan anaknya diSANA

aNa d'sKoDenG said...

semoga rohnya bersama org² beriman..amin...

Mat Gebu said...

al-fatihah....kagum dengan ketabahan en azam...

CuteOven said...

al-fatihah..semuga beliau tabah meneruskan kehidupan...nak tnya anak isteri dia sapa yg jaga...

Citarasa Rinduan said...

ana--
amin....semoga ibu dan anaknya bersama dengan orang-orang yang soleh

Citarasa Rinduan said...

salam cik mat..

amin...ayu pun selalu perasan kelibatnya...walaupun penuh dengan senyuman dibibir...namun dihatinya tersimpan luka yang paling menyakiti..


en, zalie dan ayu akan cuba untuk mengembalikan semangat en Azam...insyallah dengan izinnya

Citarasa Rinduan said...

cute oven--
anak arwah bersama suami dahulu...

anak arwah dengan en Azam pula, dikebumikan di felda sungai sayong..

manakala arwah dikebumikan dikampung halaman di kelantan..