CITARASA RINDUAN

Thursday, December 23, 2010

Maaf



Salam..selamat malam jumaat....

Nak minta maaf kat sahabat blogger, pasti ramai tertanya kenapa dengan entry petang tadi…

Sebelum tu..terima kasih kerana ambil berat tentang kesejahteraan aku,

Sebenarnya aku menghadapi satu penyakit yang dipanggil glaucoma…(suatu penyakit buta secara tiba-tiba , kiranya penyakit ini berlaku perlahan-lahan…)

************************************************

Mulanya, penyakit ini bermula dengan tanda-tanda penglihatanku kurang jelas…terdapat lelehan air mata yang tidak henti, kepala sakit dan berlaku tekanan yang kuat seperti darah tinggi terhadap mata kananku.





Klinik Pakar Mata Dan Surgeri Ezanee

Apabila dinasihatkan oleh en zalie (kejadian berlaku pada tahun lepas bulan november 2010), terus ke pakar mata, dikulaijaya…Pakar mata ezanee, beroperasi di hadapan hospital besar kulaijaya..

Doctor sahkan mataku menghidapi tekanan yang terlalu tinggi, bagi mata yang normal bacaan dalan 12-14..tetapi bacaan mata kanan adalah 42….(seperti tekanan darah tinggi bacaan adalah melebihi 120)

Bila disoal dan diimbas peristiwa zaman dahulu, doctor agak pelik kerana penyakit ini hanya berlaku kepada pesakit yang mempunyai b,ground yang ada sejarah sahaja, atau kes kemalangan

Hanya berbekalkan ubat titis dan ubat kapsul…sehingga kini aku bertahan..alhamdullilah

************************************************

Tapi, semenjak 2 hari lepas, sekali lagi aku mengalami symptom-simptom yang sama….

Keputusan pada hari ini (23.12.2010)……penyakit dahulu tiada peningkatan..hanya berlaku sedikit kekeringan mata….dan bacaan tekanan mataku adalah 20……syukur…

Insyallah…jika aku tetap menguruskan mata dengan baik, glaucoma akan berlaku mungkin pada usiaku bergelar nenek-nenek…itupun kalau usiaku panjang

PS; sekurang-kurangnya aku tahu akan sakitku ini…..insyallah...setiap sakit itu pasti ada penawarnya...hanya aku perlu berusaha dan mencari penawarnya


19 ulasan:

eelobor said...

jaga kesihatan tuh ayu....

Citarasa Rinduan said...

eelobor--
thanks...ada kenalan yang ada sakit seperti saya???

boleh kongsi cerita

Mas said...

ayu...jaga kesihatan tau...jngn lupa ikut nasihat doktor,makan ubat dan letak ubat titis tu....

Miss Mirror a.k.a Sam said...

Tabahnya wanita ini menghadapi kehidupan di balik keceriaannya. Teruskan berdoa utk kesembuhan, Ayu.

My Special Mall said...

moga dpt cari penawarnya dan berupaya mengawal moga tidak merebak dan berulang, salam ziarah

maksu, http://ceritakosong.blogspot.com/

alinac lover said...

alahai risau nya

yong tiba2 sakit mata belah kanan ni

azieazah said...

Rasanya dalam badan kita, organ paling penting adalah mata.

Harap2 di zaman serba canggih segala kerumitan dan masalah dapat diatasi walau apa pun penyakit yang datang. Bersabar dan bersyukur sekurang2nya kita tahu apa sakit kita, kan?

Selain ubat dan rawatan, semangat dalam diri juga penting.

kella said...

kak ayu... sila jaga mata kak ayu ya!

kalau berada di tempat yang panas terik, sila pakai cermin mata gelap,kalau boleh ada UV protectr

jika berada di hadapan komputer.. jgn lama sangat mengadapnya,jgn terang sangat! mata pun jadi letih tapi bila ngadap komputer tu sesekali alihkan pandangan mata tu ke lain, contohnya melihat sesuatu yang jarak jauh..
tengok menda yang hijau pun ok sangat..

tengok tv pun sama, jgn dekat sangat!

boleh juga sesekali tekapkan mata dengan tisu basah atau buah timun.. untuk kesegaran!

itu sahaja tip2 yang kita tahu sikit2.. kita harap mata kak ayu baik baik sahaja tau..

take care kak..

:)

Citarasa Rinduan said...

mas--
terima kasoh mas...
insyallah...ayu akan tabah dan menghadapinya dengan tenang

baru lepas titiskan mata..
terima kasih yer

Citarasa Rinduan said...

MM
amin...semoga ayu tabah dan kuat menghadapi penyakit ini..
ianya berlaku secara perlahan..
insyallah pasti ada penawar

Citarasa Rinduan said...

yong--
jangan risau2..
kak okey nie


sayang awak..
tang sakit mata belah kanan..jeng..jeng pasti awak rindu seseorang nie...

Citarasa Rinduan said...

kak azie--
tahun lepas,,bila doktor sahkan ayu glaucoma...ayu menangis tak boleh hadapi kenyataan


alhamdullilah..semakin lama ayu semakin tabah...syukur sebab ayu yakin pasti ada penawarnya

ayu.....20sen...jangan sedih-sedih...hehehehe

Citarasa Rinduan said...

kella--
pinjam bahumu sayang..

insyallah kak ayu kena kuat dan tabah...

suka sangat atas nasihatmu..tapi gluacoma tak ada penawar..ianya akan berlaku pada usia meningkat..

tapikan..kak ayu rasa terharu atas segala nasihatmu itu..
thanks sayangku kella...


sekarang nie kak ada teraphy tau...suka tonton siktom lawak..hehehe..malas nak tensen..hehehe

Citarasa Rinduan said...

My special Mall

salam ziarah.
blog kamu macam-macam ada...insyallah..pasti ayu online produkmu itu

thanks atas nasihat

kella said...

kak! ju on tu bukan citer antu la.. akak pegi la masuk, takdanya menakutkan.. cuma pelik.. ngapa la ada orang camni.. hmmm

Citarasa Rinduan said...

okey...
kak masuk sana...

IMANSHAH said...

Ayu jangan terlalu mengadap komputer

Citarasa Rinduan said...

CIKGU

kalau saya tak singgah hok sengoti jangan kecik hati

azzey said...

CITARASA RINDUAN: Saya doakan ayu akan sembuh sepertimana yang sepatutnya dan akan sentiasa dlm perlindungan-Nya..:)