CITARASA RINDUAN

Thursday, March 17, 2011

Dia pelanggan istimewa........

Ambil masa sekejap..

Berdiri terlalu lama…dari jam 6 pagi hingga saat ini membuatkan aku dah rasa kena duduk sekejap…

Alhamdullilah...syukur…rezeki semakin bertambah..Cuma aku agak tegang sedikit, Biasalah kerenah pelanggan..

************************

Selain tempahan dari sekolah (krusus guru-guru latihan) , dari kilang berdekatan pun turut ku terima….hanya berbeza menu..depa nak sop kambing, lauk pauk kampong..,siap suggest sambal belacan dan ulaman..
Alhamdullilah…dah siapkan..

Tunggu nak hantar sahaja…

**************************
5 minit nan lepas..masa aku bermalasan di kerusi sambil balas sms kawan-kawan…(uitt, sempat lagi aku layan handphone), ada pelanggan nak nasi goreng….

Dipesan pada pekerjaku..tapi nak kak ayu yang masak..

Mulanya aku tak perasan pelanggan istimewa tu…….lagipun kalau dah duduk..aku malas ko……..

Aku minta pekerja yang buat..tapi pekerjaku kata……….dia tak boleh buat..aku kata kenapa??, jawabnya..kak ayu lihatlah sendiri…

Akhirnya…bila aku dah angkat punggung..wah!! aku kena masak gak….

Sebab dia memang pelanggan istimewaku…, tidak boleh bertutur dengan baik, tidak boleh bergerak dengan baik, dia tergolong dalam OKU
***********************
Definasi orang istimewa adalah…terdapat enam kategori orang kurang upaya yang turut melibatkan kanak-kanak, iaitu:
§                     Kurang Upaya Pendengaran - termasuk pekak dan bisu.
§                     Kurang Upaya Penglihatan - termasuk rabun, buta.
§                     Kurang Upaya Fizikal - iaitu kecacatan anggota badan misalnya penyakit polio, kudung, distrofi otot, dan sebagainya.
§                     Celebral Palsy - meliputi hemiplegia(sebelah badan), diplegia(kedua belah kaki), dan kuadriplegia(kedua-dua belah tangan dan kaki)
§                     Masalah Pembelajaran - lewat perkembangan bagi kanak-kanak berusia bawah tiga tahun; Sindrom Down, autisme, ADHD, terencat akal(berusia lebih tiga tahun), dan masalah lain seperti disleksia, disgrafia, diskakulia, dan lain-lain.
§                     Lain-lain menurut diagnosis perubatan yang merangkumi semua masalah kurang upaya.


PS: kadangkala kita rasa lebih istimewa bila ada seseorang yang benar-benar lebih sempurna dari kita

23 ulasan:

Sunah Mohammad said...

wah~ specialnya dia...:)

NadiRah said...

wah!! istimewa..
nak masakan kak ayu jugak... =)

azila said...

bila nak rasa masakan ayu ni..nak nasi goreng ayu masak gakkkk..heheh

estee_8980 said...

alhamdullilah... rezeki kak ayu melimpah ruah...

Wanita Mutalib said...

mesti sedap dia masak kannnnn ?


ayu, kita suka la blog awak!!!!!!!!!!


sungguhh!!!!!!! :)

kella said...

alhamdulillah...

sesempurna manapun kita.. kita tetap ada kekurangnannya...

kak ayu memang baik orangnya... :)

Ati Masrif said...

mesti sangat istimewa jugak
masakan ayu ni..

tak sabaq nk naik ke kulai
boleh gi rasa...

maszmadi said...

seronoknyer ada pelanggan yang hargai masakan kita kan... nak jugak nasi goreng ayu masak.. hehe

nanti balik kota bleh singgah kedai ayu..

♥ Che NamNam ♥ said...

mesti sedap sangat-sangat kak Ayu masak nehh..

azian said...

kak...
kl hubby sy tu dikira OKU ke tak???heheheh...sbb dia penah tanya sy...sy pun tak reti nak jawap...walaupun dia tak sempurna tapi di mata sy dia cukup segalanya...(perghhhh...ayat tak hengattt)heheheh

ArMie said...

wahhh.. cenggini ayu kena bagi map kedai makan ayu... nak gak rasa masakan ayu...

cik pulau said...

waahh.. specialnya dia.. mungkin dia pun rasa kagum dengan masakan kak Ayu,, tu yang dia nak kak Ayu yang masakkan.

klau one day nanti cik pulau ke sana. cik pulau pun nak kak Ayu masakkan jugak la.. ^^,

sissyira said...

salam

kak masak untuk kita juga tau...

mama maman said...

betul tu... istimewa mcm2 maksub...:)

cik chinta said...

salam..terharu kite =)

akuanakpahang said...

Jangan laju sgt berkeje pelan2 kayuh :)selamat maju jaya juga.
New Entry "Video Terkini : Kehebatan, Kedahsyatan, Kemusnahan Gempa bumi dan Tsunami di Jepun."

AMMAR YASIR said...

Sup kambing sambal belacan Pergh!!!!

munna said...

Oku mmg istimewa...wah semakin maju business ayu ... selamat maju jaya

AngahSayang2314 said...

bestnyer dia beruntunggg

Mama Kembar 3 said...

untungnya dia dpt rasa masakan k ayu & k ayu pun untung sbb dihargai orang seistimewa dia...siap special request tu :-)

Insan Marhaen said...

IM pun nak Ayu yang masak...

norhidana said...

mmg betul dia istimewa, juga istimewa sbb dia lain dr kite, mmg ptt kite lyn diaorang ngn seistimewa yg blh....

siti murni said...

see...semua orang nak Ayu masak...nanti lah I jadi one of ur customer, mana tau ada rezeki ke CR...wajibbbbb okey..Ayu yang masak.