CITARASA RINDUAN

Friday, March 4, 2011

Kongsi lagi..............



Selepas berjaya mendapatkan DSLR kesayanganku……..aku terus ke klinik gigi..masa dulu-dulu aku nie tak reti nak jaga gigi..dah besor panjang barulah lobang sana sini…

Macam biasa, pilihan aku adalah pemasangan gigi crown (sarung)..memang agak mahal..tapi sekurangnya idaklah membuatkan senyumanku rompong..kwang..kwang……..


Aku kongsi pengalamanku yer..

Aku buat crown selepas kes lama, klik sini untuk kisah kanak-kanakku.
Tak silap tahun 2006 baru aku buat pilihan nak buat pemasangan gigi crown sebab 2 biji gigiku dah rompong, gigi depan pulak tu…
 
Bila dah selesa pakai gigi crown… hingga saat ini apabila gigi geraham ada masalah..aku suruh jer doctor pasang gigi tu dari kena cabut….alhamdullilah, hasilnya….bertahan hingga saat ini……..kalau makan yang keras-keras pun tak ada effeck.

Kalian nak tahu istilah gigi crown??


Harap sangat kita berkongsi sesuatu untuk manfaat bersama-sama…..

19 ulasan:

IMANSHAH said...

sumpah tak tau pasal gigi crown, sebab gigi elok..wakakaka

Citarasa Rinduan said...

waka.waka........

cikgu...kalau nak tau..yang pakai crow hanya usia yang muda2
kalau dah 40 tahun keatas...sure pakai gigi palsu..9batu)

Areef Ibn Naim said...

assalamu 'alaikum kak,

wah, dah ada DSLR ye... blhlah amik gambar kiteorg posing 12hb ni, hehehe... kak, bila ek nak htr hadiah akak tu... tk berkesempatan jer...

Citarasa Rinduan said...

waalaikumusalam

cikgu..........alahai..kakak ko nie pelbagai nak buat..
tu yang harap sangat dapat tahu ttg selek belok dunia photografie

nanti bagi 12 hb pun okey..kak faham awak bz...
tak kisah yer..nanti datang ke sedenak bawa mak sekali yer

ibuintan said...

as salam ayu,

ibu dah tak boleh pakai crown ni, dah tak layak... pakai gigi pasang cabut je skarang

Citarasa Rinduan said...

ibuintan--
memang ibu..kalau umur lebih dari 30tahun keatas..mmg cabut dan ganti batu..

nati pesan kat anak2 if berlaku apa2 kat gigi semasa muda yer ibuintan

Woofer Storm said...

nak dslr sis..hehee

eelobor said...

cam aku yg tak de gigi nie pun boleh buat eh?

Citarasa Rinduan said...

woofer storm--
hehehehe...baru nak pegang onoff..tak reti macamana caranya..hahaha


eelobor--
boleh..nanti doktor akan buat dari gigi yang tak der dengan yang ada...so molek lah sikit..
hari nie, aku buat kat gigi yang rosak, dicantum dengan gigi yang tak der...

boleh punya..janji jangan rompong udah...kureng hensom ko..

jeBateja said...

errr..berapa kosnya plak...??

Citarasa Rinduan said...

jebat kat sini agak murah sebatang rm400..kalau kat kl. RM 1K

norinaomar said...

tahun lepas saya buat rawatan akar gigi..masa mudalah nak kena jaga,nyesal sebab masa skolah2 rendah dulu malas nak jaga gigi

Citarasa Rinduan said...

norina--
memang masih muda2 senang nak buat gigi...
kak buat rawatan akar tahun 2006 sampai lah nie suka pada kebersihan gigi..

serikkan bila dulu2 tak jaga....

Areef Ibn Naim said...

tkpe kak, selagi kita leh wat, jgn lpskan peluang... sy tk pastilak, leh attend tk 12hb tu, sbb 12hb tu skss ada mesyuarat PIBG... cuma sy tak confrim pg ke ptg, nnti sy confirmkan, sbb mesyuarat penyelarasan kerja belum wat lg...

Citarasa Rinduan said...

oooh......
nanti confirmkan eik..vlog tu ala2 video..si rakaman agak panjang..awak attend lewat (4-5) pun okey...
kak rasa nak berlamaan lah kat sana..nak bantu CMG apa yang terdaya

Hansyirah Takezur said...

sakit tak wat crown.. sbb sy pon bakal wat crown gak..huhu

Citarasa Rinduan said...

hansyirah--
sakit bila kena kecilkan gigi asal..tapi doktor akan bius seperti cabut gigi..

awak taukan sakit kena suntikan bius???

Hansyirah Takezur said...

ow.. sy penah kena bius tu.. sakit gak.. habis bengkak bibir macam hape.. nk ckp pon susah..hehe..

tp tula, kena wat gak la sbb dulu gg penah patah.

azieazah said...

Terimakasih AYU berkongsi info.

Wahhh patut senyum pun makin berseri yerrr...

Ramai orang buat crowning ni kan. Sebab kita tak leh tanam gigi.