CITARASA RINDUAN

Friday, March 11, 2011

Lempeng Pekak Citarasa Rinduan



Nampak gayanya cuaca tetap tamo cerah…
Sure, suruh aku berguling-guling atas katil macam bayangan blogger kakakku kakzakie katakan pada entry sebelum nie..

Walhal, aku tak mampu nak mengulingkan diri sebab aku nak mengemas rumah, seminggu terbiar rumah kesayangku dengan kemas ala kadar..tak sama dengan cuti hari jumaat……
Meyapu + mengemop lantai = bersih dan suci lantai rumahku..(Horeyy)

Eik, fomular apa aku guna pakai??

***********************
Oh yer…tadi blogger iols (milokurangmanis) ada menanyakan apa itu lempeng pekak??

Mai sini orang Johor nak bagitau…(sila baca ala-ala anak murid yer…hehehehehe) tak faham sila soal sampai lebam………


Lempeng pekak nie, sebenarnya adunan tepung gandum dengan air putih, sedikit garam..di godak lebih kurang. Nak melembutkan guna air yang lebih, telur dan kalau nak lebih sedap rasanya…boleh bubuh sedikit santan…ngam ooooo (bela kolestrol….heheheh)

Kalau sesetengah orang Johor, suka makan lempeng nie dengan sambal tumis, ada yang suka buat sambal sardine, (ala-ala cikgu jaja buat semalam), ada yang suka gandingkan dengan kuah kari dan sambal cili padi ikan bilis, dan ada yang tak suka pedas..depa makan lempeng pekak dengan gula pasir..heheheheheh, (macam umai jer)


**********************
Hah…nie, aku guna DSLR tunjukkan kat blogger iols lempeng Pekak Citarasa Cinduan (walau kat kedai, aku tak jual lempeng pekak pong..saje bubuh nama ikut syok aku nak menyedapkan bunyinya)

Tara………




PS: lepas nie,menu tengahari aku nak masak ikan bawal cili padi, separuh lagi goreng kering..layan dengan sayur tauger ketuk telur..gaul lebih kurang, nasi panas tambah 2 pinggan….nyami.


36 ulasan:

Kakzakie said...

Bertuah betul Ayu ni tau. Kakak kat ofis dah la luar hujan, dalam bilik ini on satu aircon pun masih sejuk gila. nampak lempeng dgn sambal tumis tu meleleh air liur. :)

Citarasa Rinduan said...

kakakku..daku sajer menayang..
mau di suapkan ala2 bercanda di tepi pantai????

jeBateja said...

kena panggil lempeng pekak ke...?..kita panggil lempeng jerk....kalau letak pisang....kita panggil lempeng pisang....ahakz

Sis-Lin said...

kesian lempeng tu sbb pekak..hahahahaa

btw jumpa di sana di sana..kekekeke

Citarasa Rinduan said...

jebat--
apa-apalah dik oiii,,,jangan kita yang pekak udahlah..ujan2 nie mmg kurang dengor...hehehe

BIONIC WOMEN said...

bestnya...saya suka sangat nih..

Citarasa Rinduan said...

sis lin--
amboi..............tu lah...kesian kan lempeng tu
okey,. kita jumpa disana..di sana

Citarasa Rinduan said...

bionic women--
mai sini..pintu dah terbuka....
sila ambil sekeping sorang satu...hehehe..
sure dhiya minta cecah gula...hehehe

Lelord said...

akak suke boh kelapa parut sket, cicah ngan sambal tumis ciliapi pehhhh

Citarasa Rinduan said...

peeh------kak lelord....sedapnya bunyi...terliur..

wahida said...

lempeng mmg sedap kalau cicah ngan sambal tumis...argghhhh, ayu, ko dah buat aku terliur!!!

first time dengar org panggil lempeng pekak..

Mas said...

sedapnya makan lempeng pepagi sejuk ni....he..he..

tun_telani said...

kak ayu!! sian kt lempeng tu kasi nama lempeng pekak.. hehe.. tun suka makan lempeng cicah kari ikan.. sedap!!
sedapnyer menu lunch kak ayu.. ni yg rasa nk menapau nih.. sy xyah masak, nk gi bawak bekas gi umah akak lahh.. hihi

Miss Mirror a.k.a Sam said...

Eh MM suka!!! Lagi2 kalau cicah sambal ikan bilis... mertua lalu pun tak nampak. Klu jual pun laku tu Ayu!!

kakcik said...

Pagi tadi nak tinggal komen tak boleh masuk.

Tengok pun tahu lempeng itu sedap. Meh pos sikit untuk kakcik. :)

JaJa'Z said...

dear...tetap tak menjawab persoalan..kenapa PEKAK???

azzey said...

lapor plak hujan2 ni. tetiba je nak mkn lempeng..heh3...

CT NoArIzAh ArIs said...

lapar..lapar.. nmpk lak lempeng pekak CR lagilah perut berdondang syg.. dh lah kt sini ujan , Acond lagi...uwaaa !!!

padlie said...

wah sedapnye..
ambik gambar lepeng pun guna DSLR, kalau amik gambar orang, guna apa la tu..

Entry terbaru padlie: Bumi kita

Azreen Zunairah said...

sedap lak aii nampak nya..dah lah tengah hujan..lagi lapar jadinya..huhuhu

eelobor said...

bila nak keluar jenama baru lak, byk lagi kategori2 yg boleh di gunapakai. hihihihi

cikgu isza said...

boleh dikomersialkan ni..

Izan Ishak said...

izan pong selalu buat lempeng pekak ni ayu. cicah ngan sambal tumis bilis...walllahhhh...sedapnya!

anak2 layan dgn gula je!

ieda said...

lempeng pekak .. ekekekek x tahu pun ieda ada lempeng cam nie namanya ..
tgk rupe memang menyelerakan :)
makan panas2 kan .. seyes dah lama x buat huhuh

miloais said...

ayu : thank you nok... gitu rupanya lempeng pekak... kesian lempeng itu... LKU rupanya... ahakssss!~

makan panas sedap banget ni kan????

tapi sukacita dimaklumkan... iols fail banget bab2 kuih-muih termasuklah lempeng2an ni semua...

tak caya??? tengok2 le entries lama2 iols.. sampai hari ni ios phobia nak buat donut - tiga ke... empat kali buat - tak jadi2 jugak....
kalo mencuba lempeng ni... hemmmm.... takut sehhhh!
takut tak jadik!

hak hak hak

Syafiq Rosli said...

sis..nk satu..lapo ni..hehe

norhidana said...

heheheh ohoooo lempeng bodo nih ek akak panggil lempeng pekak.. heheh ingat camne, mak selalu bt tp kiteorang panggil lempeng bodo je sbb mmg takde campur apa2 kan...
cicah ngn sambal ikan bilis mmg ngam ooo... mkn lak time2 ujan mmg tak hengat

sissyira said...

salam

tak pasal2 lempeng dapat nama, kita panggil lempeng tak sekolah..hahah

Ati Masrif said...

kalau musim hujan ni
mahu tambah 5 keping
lempeng panas2 dgn sambal tumis

sahromnasrudin said...

org skrg panggil lempeng sbg pancake..betul ke?? heheheheee

Areef Ibn Naim said...

assalamu 'alaikum kak,

tp sy bru 1st time dgr nama lempeng pekak tu, biasa panggil lempeng je... hehehe... sy suka cicah sambal tumis or kari...

kak, percubaan yg baik tuk gambar tu... boleh terus bereksperimentasi... cuba ambil gambar dr angle/sudut yg berbeza. then klu akak dah edit or crop gambar tu save as PNG klu nak upload ke internet...

ibuintan said...

ayu,

hujan2 ni sedap makan lempeng pekak ni... cecah ngan gula pun ngam, mesti buat gak petang ni

Sha@Mama Tina said...

alahai..macam sedap je lempeng pekak ayu tu la..haish..mintak sikit!

Mamamya said...

x tahan godaan ayu n jaja...ptg ni jugak akak buat lempeng pekak....tp cicah dgn sambal sotong kering...:D, tp kan ayu...nenek akak panggil lempeng pekak ni lempeng jepun sbb masa perang jepun dulu lempeng ni lah yg jadi makanan ruji dia org....x kisah lah pekak ke jepun yg penting seddapppp...

utk anak2 sama mcm umai lah...makan dgn gula....

Dda Ly said...

lapa bile nampak lempeng!! huhu

meh ke rumah..
~plastic surgery follow up~
keep in touch ye..♥♥♥

ct_nurmarlissaa said...

sedap nya...erm....nak buat laaaa jugak...tungguuuuuu....