CITARASA RINDUAN

Thursday, March 31, 2011

Ku pujuk dan Ku rayu

Agak resah hati ini bila umai buat hal……(umai sudah berusia 3 tahun 6 bulan)

Selalunya kalau aku sibuk dikedai, macamana sekalipun umai tetap ku hantar ke sekolah, aku mesti peruntukkan masaku dalam setengah jam menyediakan pakaian, mandinya dan sebagainya sebab umai tak mampu uruskan sendiri, lagilah MIL pun tak larat nak menguruskan umai..

Namun dari semalam Umai dah tunjukkan tanda-tanda kemalasannya… yang dia dah tak minat nak kesekolah… aku fikirkan sebab dia tamo join bola jaring

Namun, bila hari ini dia tamo ke sekolah…sah………ada sesuatu yang perlu aku ambil tindakan segera…

*****************
Ku pujuk dan ku rayu…

Rupa-rupanya…dia dah tak berminat nak jumpa kawan-kawannya.
Subhanallah……..

Apa yang perlu aku lakukan?
Jika ku tukarkan umai ke sekolah lain..sampai bila dia nak lari dari kenyataan, ke sekolah mana pun, dia pasti akan berjumpa pelbagai kawan yang mempunyai ragam dan kerenah…



Aku tidak boleh biarkan umai sendiri dirumah tanpa didikan pelajaran, lagilah aku sentiasa sibuk di kedai….


PS: sekarang ini…selepas aku menyiapakan lauk pauk di kedai… aku mengajar umai seperti disekolah……… agar umai tak ketinggalan jauh dari kawan-kawannya..(Ejaan, Iqra`, matematik mahupun B. English aku perlu seimbangkan supaya anakku itu tahu akdemik penting walau dia masih kecil lagi)

26 ulasan:

munna said...

tak sampai 4 yahun Ayu dah hantar Umai ke sekolah ye... bagusnya... kakak meya sibuk nak ke sekolah tapi munna tak berani nak lepaskan lagi... biarlah cukup 4 tahun baru hantar nanti...

Sunah Mohammad said...

wah, nakalnye umai ni...cian mak dia pening nak pikir...hehehe...takpe kak, wat pelan-pelan..jangan lupa baca doa nabi daud, untuk lembutkan hati anak..:)

akuanakpahang said...

Budak2 mmg macam tu suka berkawan.. jadi ada baiknya juga ditempatkan dia bersama kekawan rapat dgn dia disekolah yang sama tentu dia rasa best gi kesekolah.

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

mesti ada kwn yg buli ni...anak2 LM pun masa 3 thn lbh camtu gak.berseret masa nak antar ygg lelaki tu.tiap tgh mlm kena bgn solat hajat dan gi doakan dkt ubun2 dia...seminggu br dia ok.huhu.teruk juga masa tu.

missbby said...

oh, siannya mama umai ni..hehe. takper kak, pelan-pelan cakap dengan dia..mana tau dia ok kan..saya sebelum hantar anak-anak g sekolah, memang saya psiko2 kan..psiko yang positif la..hehe

Adinda Amy Sensei said...

selamat tengahari kak ayu..

kakcik said...

Umai kecil lagi... mungkin dia mahu bermain2 dahulu. Ayu ajarlah perlahan2, jangan terlalu mendesak, takut nanti bila sampai masa untuk ke sekolah betul, dia akan bertambah bosan (mudah2an tidaklah begitu).

EiJa ZaQuaN said...

xpe la ayu kalau dia x nak g sekolah skrg ni..at least ayu rajin ajar dia..

anak eija thn ni 3 tahun tp eija x sekolahkan pun lagi..igt nak sekolahkan dia umur 5 thn mcm biasa.

LinRosly said...

Assalamualaikum Ayu..

Walau bagaimana sibuk sekali pun kena berikan tumpuan pd anak2. Anak2 perlukan perhatian ibu bapa...

cEmpAkA BirU said...

Hebat...sambil bekerja, sempat lagi mengajar...

sarah-najwan said...

kecik lagi tu ayu..
apa kata anta aje nursery mcm biasa..

biar dia berkwn sahaja dahulu..
anak2 akak..5 tahun baru akak anta tadika..

jika ayu kat rumah..bole ajar dia cam biasa..

Nur Hawa Mohd Zin said...

umai mesti bangga dapat ibu macam akak...

CT NoArIzAh ArIs said...

Kanak2 seusia umai perlukan lbh perhatian.. biasalah kt sekolah dgn kanak2 yg sebaya dgnnya mesti macam2 ragam... semoga ayu sentiasa sabar dgn karenah nya !

Lelord said...

Umai bosan kot, najlaa dh bising nj g skool tp thn dpn la baru leh lom cukup umo. Cam najlaa selain buku2 akak bg gak lepak dpn lappy tp monitor la www.starfall.com

dieya said...

naper tu umai.. bosan yek.. nak sekolah baru ke?
don't worry k ayu, mungkin sekejap je tu.. nanti umai bosan takde kawan kat rumah, dia rindu nak gi sekolah kot ;-)

ainnoraini said...

knp...ibu paksa umai gi sekolah ye...

dia nak bermanja2 dgn ayu lagi tu...nnt bile dah ok..rajin la dia gi sekolah...kan..kan..umai..

eelobor said...

cuba siasat, bak kata seorang kawan mungkin ada punca yang menyebabkan umai jadi gitu

sissyira said...

salam

kecik2 pun dah pandai majuk tu...dasyat2..

kella said...

ibu yang bertanggungjawab... :)

Sha@Mama Tina said...

Mungkin umai tengah boring kot ayu. ada kwn2 dia buat hal la tu.buat dia menyampah nak kesekolah..

cubalah ayu pujuk semula lepas bebrapa hari..insya'allah mana tau dia kan ok..

anak2 ni ayu..memang mcm2 ragam hihi

mungelily said...

hehe tabah la mendidik ank yea k.ayu...
*xkawen lg xtahu resam mendidik ank2 lg*
tp ank buah sy sudah 4...memang kene bnyak sabo dgn mereka...hahaaa

azila said...

xper..slow2 ayu:)

man yusoef said...

budak2 mmg mcm tu kot kak ayu..parents lah kena pujuk, cari idea mcm mane nak bagi smngt pegi sekolah....

p/s : sori sbb dah lama tak singgah blog kwn2

sahromnasrudin said...

assalamualaikum...sdra ibu yang cemerlang..syabas...

aLieF si Muncung ManiS said...

kak ayu,,biasa la tu..kecik2 mmg macam ni..huhu..anak buah alief mcm ni gak kak..tapi,lama2 dia jadi budak yg ketagih dgn sekolah..sampai pagi2 bgun awal giler sbb semangat nak gi sekolah..

nyanyisunyi said...

Salam Ayu
macam tu lah kerenah anak2 kecil..tp kak ida respect ayu..dlm kesibukan berniaga dn mslh FIL yg tak sihat aritu ayu masih sempat meluangkan ms untuk Umai..syabas..jgn berhenti jangan jemu memujuk anak sekecil umai..