CITARASA RINDUAN

Wednesday, March 23, 2011

Terfikirkah anda??

Aku mengenali kakak itu sudah terlalu lama….
Ada kerjaya yang bagus…bekerja dengan syarikat gergasi di haiway Plus…
Ada perusahaan perniagaan tersendiri,,,bukan 1 malah lebih dari 3,butik pakaian, pusat kecantikan malahan kios minuman

Semakin lama mengenalinya…
Aku yakin pasti kesenangan yang dimilikinya hasil dari kepercayaan mereka suami isteri…..
*************

Namun, telaahan ku salah
Kemarin aku dikejutkan dengan kata-katanya

“Akak, tak mungkin akan wariskan harta kak kepada suami
Hanya pihak baitulmal dan pihak kebajikan yang layak menerima kekayaan kakak”

Agak tersentak aku bila pengakuan yang dikeluarkan dari empunya diri…..

****************
Anda??? Sebagai seorang isteri..terfikirkah berbuat demikian??

Anda?? Sebagai seorang lelaki…adakah anda tak kisah jika harta si isteri, jatuh ke pihak kebajikan?


PS: bila direnung kembali…mungkin kata-katanya benar….sejujur mana pun suami, apabila kita dijemput kesana, mampukah lelaki hidup sendiri??? 

21 ulasan:

Gen2Merah said...

saya rasa betul juga pendapat akak tu. Lagipun memang seorang suami haram makan pendapatan si isteri kan kecuali atas kerelaan si isteri...
Isteri mungkin takut untuk wariskan hartanya kepada suaminya sebab mungkin suami nya tu suka berjoli, pemboros atau ada niat nak gunakan pendapatan itu untuk kahwin dgn wanita-wanita lain jika dia suda tiada.
Bagus juga sedekah kat Baitumal dan kebajikan untuk bekalan di sana kan.

mysara said...

mai rasa akak tu dh pk pnjg.sgla mcm kemungkinn yg berlaku ble dye dh xda nnti...

Mas said...

mas rasa itu adalah satu tindakan yang paling terbaik....
mungkin ada sebab kenapa dia buat macam tu..
lagi pun harta tu hak miliknya.....

ChiLaBaey's Spot said...

ASalam dan selamat pagi Ayu... Hari ni ceria2 kanlah hari anda dengan secawan kopi... :)

missbby said...

betul la kak ayu..saya pun setuju jugak..andaikata sy di situasi dia, saya jugak akan buat cam gitu.

kakcik said...

Mereka tiada anak agaknya, ya?

Muhamad Zaki Zafir said...

saya pun x sedap nk ambil harta isteri saya.biarlah harta tu diconvert ke saham akhirat utk dia nanti.kalau saya masih mampu, biarlah duitnya pergi ke org yg lbh mmrlukan.

wah mcm saya dh kawen je ahaha. :D

tun_telani said...

assalamualaikum..
morning akak ^^ tun pon terpikir soalan yg sama dgn kakcik, mungkin mereka tiada zuriat. semua org ada pendapat msg2.. tp bg tun, kalau tun pergi dulu, tun harap suami tun hidup bahagia juga, biarlah ada pengganti yg akan menemani dia =)

EiJa ZaQuaN said...

akak tu msti ada alasan tersendiri knpe dia wat keputusan camtu..lebih2 lg skrg ni mmg ada kes bila isteri wasiatkan harta kpd suami kununnya utk kesenangan suami dan anak2..tp suami berabis utk perempuan lain ..at lastnya anak sndiri terbiar..

bg eija sndiri..yg biasa2 ni..mmg cr rezeki utk kesenangan bersama..:))

Miss Mirror a.k.a Sam said...

Mungkin suaminya pernah berbuat sesuatu yg menyinggung perasaannya.

Dearie Pearls said...

bagus ar kakak tue.
sokong kakak tue.

Kakzakie said...

Assalamualaikum Ayu,

Lama tak boleh masuk rumah Ayu. Terkunci terus kakak tak boleh buka.

Apa pun harta yg kita tinggalkan dan kepada siapa juga selagi ia digunakan ganjaran tetap ada selamanya.

mama maman said...

salam ayu...

pasal harta nih byr versi pemahaman... jika mmg dia fikir itu yg terbaik biarlah.... mungkin dia dah bg bahagian hubby dia kot... tu pasal nak bg utk badan kebajikan atau mana2 sekalipun... biar yg lain pun merasa jugak... hak dia kan....

Bionic women said...

memang Islam gariskan lelaki wajib mencari nafkah...
so x salah langsung tindakan akak tu, dan lakinya itu xder hak nak tuntut harta itu..
tapi kalau si suami yg berfikiran gitu, isteri dia leh tuntut...
sungguh indah aturan Islam kan?

Sha@Mama Tina said...

Mungkin kakak tu ada sebab tersendiri buat keputusan sebegitu. Kita tak tau apa dalam hati dia kan..tapi sekurang2nya harta dia yang banyak tu dapat dibahagikan kepada yang lebih memerlukan..

wallahuaklam

Sunah Mohammad said...

mungkin ada sebabnya dia buat keputusan macam tu, kan? tapi betul la, suami dia tak berhak tuntut pun...

jeBateja said...

Ahakz...semua pandapat ke arah menyokong akak tu erk...

Tidak plak dinyatakan adakah BETUL suaminya buat perangai. Semuanya andaian jerk.

Tidak salah rasanya HARTA diberi kepada SUAMI. Moga dengan itu jika ada dosanya dengan suami dapat dicover dengan pemberiannya. Kita tak leh nak kata akak tu pun perfect. jika bg baitulmal pun, selagi dia pun berdosa dengan SUAMI...tak kemana jugak.

Melainkan suami tu sah-sah tidak dapat mengurus hartanya dengan baik ( tidak dinyatakan dlm post kak ayu yg suami akak tu buat perangai...).

Adakah komen kita menjurus menyokong akak tersebut kerna dia kaya...atau dia nak bagi harta pada baitumal...? Mana taw dia merajuk sebab suami tidak mengikut arahannya...sape taw erk...itu pun andaian...ahakz

hysman said...

pd saye klu nak serah semua pd pihak baitulmal tak patut gak..
tgok keadaan suaminya bagaimana..
if suaminya bercirikan suami yg 'sempurna' ape salahnya si isteri bg sedikit insentif kpd sang suami..
tak salah..
tak byk pun sikit sbg penebus dosa2 kecil si isteri dan tanggungan kpd anak2 kelak.
klu suami yg 'betul' saya rase die takkn usik duit si isteri melainkan utk membantu membesarkan anak2...mmg tak sangkal nafkah diberi oleh suami...

klu dulu si isteri mgkin pikir, tanah kubur masih merah laki dah cari lain..tp zaman dah berubah la ni perempuan pun bila sang suami masih merah tanah kuburnya dah cari jantan lain.... wanita sendiri yg bersuara mahukan hak yg sama rata...

CT NoArIzAh ArIs said...

Assalam... setiap cerita rumahtangga hanya suami isteri sahaja yg tahu... secara rasionalnya cuma suami atau isteri saje yg tahu buruk baik pasangan msg2.

AngahSayang2314 said...

betul la... tapi kalau angah la kan... harta dunia hanya sementara....

nur said...

CR..
inike isu yg hot itu..

bekerja bak hidup 100 tahun lagi..
beramal bak bakal dijemputNYA kelak..

JOM KE: ALL IN ONE