CITARASA RINDUAN

Wednesday, March 23, 2011

Tak akan kemana pun....

Ambil masa sekejap..

Agak panas topic terpikirkan anda?..
Namun segala yang berlaku ada hikmahnya…hanya aku insan biasa (wanita yang menumpang teduh dibawah kasih seorang suami) hanya tidak terfikir langsung tentang mewasiatkan hartaku kepada pihak lain,

***************
Semua insurans dan sedikit wang KWSP ku wariskan kepada en zalie….. bagiku dialah insan yang sesuai memiliki hartaku yang sedikit itu, seterusnya menyambung hak ku itu kejalan yang benar disisi Allah…

Semoga, amalan ku yang sedikit itu bakal kejalan yang benar… Insyallah..

Sekarang pun, kehidupanku cukup sederhana dengan kasih sayang dan sedikit kekayaan yang dia berikan kepadaku…..

Baik anda! dan anda!…. Anda semua…..kalian ada sebab dan alasan sendiri untuk mewariskan harta anda kemana?? Kerana disana nanti tiada apa yang bakal kita pikul kecuali 3 harta (amalan)
  1. sedekah amal jariah
  2. ilmu yang berguna untuk dimanfaatkan kepada orang lain
  3. anak yang soleh yang berdoa untuknya


PS: semoga harta kita kejalan yang benar…..Wallahualam..

17 ulasan:

s1t1 2uL41k4 said...

ye la kak.. situasi masing2 tak sama. jadi, keputusan pun berbeza mengikut keadaan kan.. =)

Ati Masrif said...

kenapalah ayu terfikirkan
tentang ni?

kita ni harta tak ada
yang ada simpanan kwsp
yg secuit tu je...hihi

mama maman said...

mama yana takde harta kecuali maman... itu takkan diwasiatkan pd badan kebajikan.... hhhaaaa...

kwsp mama yana letakkan nama maman... kalu sebelum kawin letakkan nama ma dan abah...

akuanakpahang said...

Asalam, kalau ada byk harta jangan lupa bayor zakat lebih berkat :)

Ada iras juga entri kita hari ini :)

kakcik said...

Kakcik tidak punya harta duniawi untuk diwariskan sebagaimana kakcik tidak mewarisi apa2 harta dari kedua ibubapa kakcik...

nur said...

CR..
doa semoga amalan2 diterimaNYA..

JOM KE: ALL IN ONE

azian said...

kak ayu...
kl kita dah tiada di muka bumi ini...hanya 3 perkara ni je yg bantu kita...bila fikir2 balik, berapa byk la amal jariah yg dah saya buat...tak byk kak...huhuhuhu...

tun_telani said...

assalamualaikum akak.. betul tu.. alhamdulillah satu tazkirah yg mmg selalu diberitahu.

BIONIC WOMEN said...

betul tu kak..saya pun xder harta, apatah lagi nak wwariskan kat saper..x terpikirpun..
yg penting harta dunia yg paling bernilai buat saya ialah anak..huhu
sedih plak tetiba..sayu baca entri akak ni

miloais said...

iols tak kaya
tak de harta wang ringgit nak wariskan kat anak2 - apatah lagi emas berlian...
yang iols wariskan - ilmu
untuk dunia dan akhirat
insyaallah...

maszmadi said...

insurans x der, kwsp pon x der..... huhu

hanya anak2 yang soleh dan solehah saja harta untuk suami tersayang..

suri solehah said...

salam ayu..kenapa ayu lain macam je..tapi mmg betul kata ayu,hanya tiga perkara yang dibawa pulang...

nyanyisunyi said...

jika adapun harta yg ida miliki tentunya hanya untuk anak2..

My Little Diary said...

semua utk dia ke???
kasik utk anak2 jugak...

Panglima Muda said...

kwsp ? untuk siapa...untuk anak anak dan isteri.... semalam aku baru tunjuk kat bini aku berapa banyak wang kwsp aku. Dia senyum lebarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

JunAina said...

tidak mewarisi harta dari mana2 juga tiada hitam putih mewarisinya daripada suami tetapi KWSP yang tak seberapa dan Insuran yang ada sudah tentunya di namakan kepada yang berhak...termasuk suami, mendapat bahagian masing2...

alinac lover said...

kalo yong..yong xthu nak kasi siapa