Photobucket Photobucket

CITARASA RINDUAN

Monday, March 14, 2011

Pengalaman belian barangan secara online

Hari ini terpanggil aku syer tentang pengalamanku dengan kalian tentang pembelian online produk kesihatan, sebenarnya MIL yang minta aku belikan produk untuk masalah sendinya…

Maka,menjadi sejarah pertama kali aku beli online dengan sebuah syarikat gergasi yang mengeluarkan berjuta-juta produk baik dari segi kesihatan dalaman atau luaran..

************************
9 march 2011, aku beli secara online..klik dihujung jari ku yang gebu (eik, dalam serius2 aku masih lagi nak buat lawak gileku….hahahah)

Manakala, Pada 11 march jam 10 pagi, aku buat pembayaran online…, sebab aku tak pernah mohon maybank2u, kiranya kat sini aku dah silap..sebab bayar tanpa tunggu apa2 email dari pihak syarikat dan bayar online terus ke nombor akaun syarikat…

**************************
Bila aku tunggu punya tunggu hingga hari ini, status aku masih bertulis, wait….adoi,…sah…aku dah melakukan  2 kesilapan..

Jadi, selepas memasak dalam jam 9.30 pagi tadi..terus aku call pihak syarikat untuk menyampaikan masalah aku…sebab aku tau…aku tak faks kan butiran penjelasan bayaran (slip bayaran) dan pihak syarikat belum ada respon tentang email pesanan aku tu..aku bayar ikut suka….maklumlah..pertama dalam hidup aku beli online…

*******************
Maka, sekarang nie..pihak syarikat dah memahami masalah aku…jalan penyelesaiannya aku kena fakskan bukti pembayaran dan sehelai surat ala-ala masalah aku nie…

Adoi…..itulah kan, aku kongsikan pengalaman ku untuk kalian..moga jadi panduan untuk sahabat ku semua..


PS: atau, ada ker sahabat yang pernah mengalami nasib seperti aku nie? Maklumlah tak ada maybank2u, tak ada faks…tapi ada hati nak beli oline………jom kongsi pengalaman….

20 ulasan:

mama maman aka yana said...

hheee... biasa kan first time... pastu dah reti dah kan...
mama yana tak pernah la beli online... takut...:)

ISZA said...

saya pun takut nak beli on9. slalu wakil kat kawan jer..

Kalamhati said...

takpe pengalaman pertama tu..mmg kalu kita buat pembelian online kita kena sertakan prove..

sy biasanya akan scan bank slip tu then emelkan..so far takde masalah lagi..semua ok

ZanaNordin said...

salam kak ayu

maybe coz' kak ayu beli barang online dari syarikat besar mcm tu...tu yang agak complicated sikit urusannya...

mmg pun..supposed, tunggu email confirmation dari pihak penjual...then, baru ler byr ke account yang di beri....pastu, email or faks bukti pembayaran..esp utk syarikat2 besar tu kan...sure hari2 ramai yg bank in duit ke account utk urusan pembelian...

takpe..1st experience...at least kak ayu called tanya kenapa tak sampai2 lagi k...

so far, zana pun takde maybank2u kak...
selalu tu masuk thru atm machine jer...but...dah 3 bulan nie zana buat cimb click coz' ada account cimb jer pun..senang sikit..byr bill pun main click2jer...

if beli ngan peniaga online kecil2an...mudah sikit kot kak....

azzey said...

so far x pnh beli online lagi...

Adinda Amy Sensei said...

jd kan pengajaran...moga ceria ek

Lelord said...

Alahai xpe pengalaman pasni terer la. Akak slalu gak beli on9. Normally mmg akak email dan juga sms reference no., date & time dan juga amount

intan morsalin said...

nak kongsi gak pngalaman ni...sya pnah bli brg baby on9 tp yg sakit atinya...kualiti hampeh...x sperti yg dibgtau..then i call mnta krg arga sbb mls nak gi post balik brg kat dia...dpt la murah tp bla nak pulangkan balik dua kta tu mmg susah..alasan xde wit dlm akaun..tggu pyment dr customer lain dlu...padahal bkn byk pon...RM 10 je..bla nak duit kta..bkn main agi mntanya...smpai skrg sya dah serik nak berurusan dgn org tu...huhuhu

Cikgu Nurin said...

Emmm..belum ada xperience..takut beli on-line ni...tak berapa percaya..:)

munna said...

munna selalu juga beli online... tapi tak pernah lagilah jadi macam ayu... biasalh first time ayu kan...

Aku Anak Pahang said...

Bimbang jugak beli barang cara online duit dah potong barang tak dapat lagi :(

Cetusan said...

Info baguz, cuba pergi serang pejbt tu..dgn air lepas ni

Unknown said...

pengalaman saya yg lalu... 1st - buat pertanyaan pembelian dulu. ada stok ke tak? 2nd - klau ada, baru ckp qty order. 3rd - tunggu details utk buat payment (invoice). 4th - kita bayar, pastu baru inform co. tu.
dia mesti ada t&c, after bayar, brp ari blh dpt... step by step n t&c tu penting sbb kita prove black & white.

SITI NOARIZAH ARIS said...

Alhamdulillah setakat ni byran online sy x ada masalah walaupun memula dulu takut jgak kalau di tipu tapi syukur x pernah jadi setakat ni.

Tapi untuk kepuasan sy lbh suka beli brg yg sy dpt belek2,pegang2 dulu pastu baru fikir nk ke tidak beli... so bkn semualah brg2 dlm online tu akn sy beli.

Pai said...

xpe2...
pglmn dri kslpan..

Pai said...

xpe2...
pglmn dri kslpan..

Sis Lin said...

Nasib juga mana yg sis beli kat onlne kena bagusnya..huhuhu
takut gak kan..tggu punya tggu..hampeh!

BIONIC WOMEN said...

Saya ada Maybank 2u, tapi setakat ni xder ag pengalaman pahit berurusan secara online, tapi saya memilih jugak ler. Saya akan beli ngan blog yg saya puas hati ngan service dan barangnya

Murni Alfathunnisa said...

selalu buat transaction online, bayor bil, beli piza, beli tiket wayang..shopping baju..beli ubat.
mula-mula dulu cuak jugak, was-was dan macam2 lagi..lama2 ok.

yang penting bila nak beli brgan online..cari lah online shop yang boleh dipercayai..yelah, dunia skrg ni macam2 penipuan..

siti ika said...

Produk tu untuk apa kak?